To varmtvandsbeholdere eller brugsvandcirkulation

Hej LDS

Jeg har på nuværende tidspunkt min varmtvandsbeholder i modsatte ende af huset end fyret. Det er fordi alt brugsvand også kun er i den modsatte ende. Dvs. varmtvandsbeholderen på nuværende tidspunkt bliver opvarmet med frem/retur på 3/4-rør som trækkes ca. 25 m fra fyret.

Nu er min plan at lave et badeværelse i den ende af huset, hvor fyret er. Derfor overvejer jeg om hvorvidt det bedst kan betale sig med 2 varmtvandsbeholdere i hvert sin enden af huset. Eller om jeg skal rykke varmtvandsbeholderen helt tæt fyret og implementere brugsvandcirkulation i stedet, som så skal strække sig frem til det gamle brugsvandsområde.

Nuværende specifikationer:

  • Fyr: træpillefyr 13 kW
  • VVB: 120 liter
  • Hus fra 1895 med gulvvarme på 150 kvm
  • Familie på 4

Overvejelser:

  • Brugsvandcirkulation har stort varmetab?
  • Med 1 enkelt varmtvandsbeholder tæt på fyret vil effekten kunne øges i varmtvandsbeholderen?
  • Med 2 varmtvandsbeholdere slipper jeg for at trække rør i skunk osv. ?

Jeg håber at nogen kunne give mig lidt indsigt i hvad der kunne være den bedste løsning.

Mvh


DoGK

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg ville ikke have rør til brugsvand i skunken, medmindre det er en varm skunk. Når hanen er lukket, så står vandet stille og stillestående vand i rør skal virkelig isoleres ekstrem meget (som i virkelig ekstremt), hvis det ikke skal fryse ved hård frost. Hvis frosten er hård nok og perioden uden forbrug lang nok, så fryser det formodentlig alligevel.

Ved radiatorrør derimod, så vil der oftest ved hård frost også være en radiator, som er bare lidt åben og dermed i cirkulation i rørene, hvorved risikoen for frostsprængning er nærmest ikke eksisterende.

Og hvis cirkulationen skal køre hele tiden, så ja - der er et væsentlig varmetab.

Personligt ville jeg vælge løsningen med to vvb´er , selvfølgelig med motorventiler (2 eller 3-vejs vvb prioritering) monteret under hver vvb.  

djaydjay skrev den 28-08-2018 11:49:05

Jeg ville ikke have rør til brugsvand i skunken, medmindre det er en varm skunk. Når hanen er lukket, så står vandet stille og stillestående vand i rør skal virkelig isoleres ekstrem meget (som i virkelig ekstremt), hvis det ikke skal fryse ved hård frost. Hvis frosten er hård nok og perioden uden forbrug lang nok, så fryser det formodentlig alligevel.

Ved radiatorrør derimod, så vil der oftest ved hård frost også være en radiator, som er bare lidt åben og dermed i cirkulation i rørene, hvorved risikoen for frostsprængning er nærmest ikke eksisterende.

Og hvis cirkulationen skal køre hele tiden, så ja - der er et væsentlig varmetab.

Heldigvis er det en varm skunk.  

Men ved f.eks. en selv-justerende brugsvandscirkulationspumpe, tænker jeg at tabet måske er nogenlunde det samme, som den nuværende løsning, hvor frem/retur hele tiden styres af VVB-termostaten ?


DoGK

Frank Chr. skrev den 28-08-2018 12:14:18

Personligt ville jeg vælge løsningen med to vvb´er , selvfølgelig med motorventiler (2 eller 3-vejs vvb prioritering) monteret under hver vvb.  

 Hvorfor synes du det ville være den bedste løsning? 


DoGK

TheHppChickn skrev den 28-08-2018 12:28:39

 Hvorfor synes du det ville være den bedste løsning? 

 Fri for ekstra rørføring med brugsvandcirkulation.  Altså en form for kaskade løsning/forbindelse på den samme streng. 

Jeg ville helt klart kun have een varmtvandsbeholder, og så sætte cirkulation på. Det kræver dog nye rør (til brugsvand), men så er der også en oplagt mulighed for at få et isoleret ordentligt.


Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis