Erfaringer søges ifm isolering af krybekælder

Hej Forum


Vi har et 1-plans hus fra sidst i 60´erne med krybekælder. Vi døjer med et gulv der om vinteren er ret fodkoldt. Vi har nu fået en lille, og ham kan vi nok ikke bare give et par tykke uldsokker på for at klare at kravle rundt på gulvet. 


Jeg har læst på nettet omkring efterisolering af krybekælder og søger folk der har fået udført dette.

Jeg har læst om man kan bruge papirgranulat tilført lim som så sprøjtes op under det eksisterende gulvkonstruktion. Det lyder jo som en rigtig fin løsning, er der nogen hage ved det?

Jeg er usikker på hvor dyb vores krybekælder er da vi ikke præcist ved hvor nedgangen til denne er henne. Jeg kan læse mig til at hvis den er meget lav vil man istedet bruge polystyren kugler som man simpelthen fylder kælderen op med. Her skal der monteres ventilationsslanger i kælderen pga fugten. 

Er løsningen med polystyrenkugler en teknisk dårligere løsning end papirgranulat?

Er der nogen der kan give deres erfaringer med efterisolering af krybekælder, hvordan blev arbejdet udført og hvordan blev resultatet?

På forhånd tak

Lars

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg har selv krybekælder, og har også søgt efter løsninger, men har ikke fundet nogen jeg stoler på, der findes mange forskellige løsninger, og jeg synes jeg har læst både godt og skidt ved dem alle, den med at fylde helt ud, er jeg nok mest utryg ved. 

den med klister der sprøjtes op på gulvet kan nok være være fin, men det kræver der ikke er noget som helst isolering i forvejen, og der er sikkert 50-100 mm mellem strøer. 

hvis i kan finde en indgang og man kan være dernede, ville det optimale nok være at isolere på normal vis, dvs, kravle rundt og sætte måtter op under gulvet med skruer med skiver. på den måde kan håndværkeren også sikre sig udluftningen er lavet ordenligt.

Vi har ikke nogen indgang, og det er kun i under halvdelen af vores krybekælder der er over 50 cm højt, så jeg har ikke fundet nogen helt gode løsninger til os..

en anden praktisk måde at sørge for gulvene er varmere er simpelthen en loftventilator, gulvene er koldere fordi varmen søger opad, men hvis luften bliver ventileret rundt vil gulvene bliver varmere...

en lavpraktisk løsning er bare en almindelig billig ventilator sat på gulvet, der blæser den kolde luft op. så kommer den varme luft ned, og så skrue et par grader op for varmen..



Det rigtige er altså at isolere. På et tidspunkt kunne man få Rockwool specielt beregnet til at puste ind under gulve. Der lignede små byggeklodser, noget i størrelse med Lego Duplo. 

Jeg har selv "krybekælder" med max. 20 cm under bjælker. Jeg brækkede gulvbrædder op, og isolerede fra oven. Til slut dampspærre lige under gulvbrædder.


Søren O

#Pizzabager. Du skriver der ikke må være noget isolering i forvejen, det forstår jeg ikke da producenterne foreskriver de sagtens kan blæse papiruld ovenpå eksisterende isolering, det skal bare sidde fast. Jeg vil tro der i forvejen er en smule rockwool tilbage under gulvet, hvor meget og i hvilken stand vides ikke desværre. 

Jeg kan næsten ikke tro at traditionel isolering med rockwool mellem strører er markent bedre end et lag papiruld, jeg har i hvert fald ikke umiddelbart kunne finde noget teknisk data på at isoleringsevnen er markant dårligere med papiruld. Jeg har dog set argumenter for at papiruld er en tand bedre da der ingen samlinger vil komme, og derved ingen risiko for kuldebroer.


#Søren o. At hive det eksisterende gulv op og isolere oppe fra er ikke en mulighed desværre. Og igen, jeg kan ikke finde nogle artikler der argumentere for at rockwool er et markant bedre isoleringsmateriale.


Jeg har også hørt mange der siger at de engang havde en nabo hvis kollega havde en farbror der havde en dårlig erfaring med papiruld :-) 


Men jeg vil nu hellere høre det fra folk der har praktiske erfaringer med det, forstå mig ret :-)

Først og fremmest, skal du selv gøre op med dig selv ,hvad der er muligt.

Er der plads til at kravle rundt i krypekælderen ?, så ville løsning at sætte bats op, som sømes op med ståltråd eller hønsenet.

Hvis der ikke er plads. Vil jeg ikke anbefale at få fyldt noget i PGA fugt . Mit eget hus har 10cm krypekælder . Altså stabilgrus,10cm luft , dampspærre, isoleringsbats og betonelementer/gulv. Hvert efterår, trods jeg har høj sokkel og huset ligger højt, og ventilations riste . Er der utrolig meget grundfugt og det driver med fugt i krypekælderen.



Lars C skrev den 29-08-2018 07:22:26

#Pizzabager. Du skriver der ikke må være noget isolering i forvejen, det forstår jeg ikke da producenterne foreskriver de sagtens kan blæse papiruld ovenpå eksisterende isolering, det skal bare sidde fast. Jeg vil tro der i forvejen er en smule rockwool tilbage under gulvet, hvor meget og i hvilken stand vides ikke desværre. 




 Jeg tror også det kan virke at blæse noget på, det kræver bare det hænger ordenligt fast, hvis det har hængt der i ståltråd i 50 år, så er det tvivlsomt. jeg kan se gennem ventilationsristene i min egen kælder, at et sted er der falder en hel batt ned, et andet hænger en halv ned, så hvis jeg prøvede at blæse papiruld med klister på, ville halvdelen nok falde ned.. det kan jo så være okay hvis der ikke hænger en dampspærre, så kan man jo så bare blæse direkte på under gulvet, hvis bare de faldne batts ikke er i vejen.. 

Jeg siger ikke man ikke skal stole på producenter af div isoleringer og deres løsninger, men omkring krybekældre har jeg bare læst flere skræk historier med svamp og lign, på løsninger de var blevet anbefalet af netop såkaldte eksperter.. 

Jeg har selv et lidt koldt gulv og en baby, så hvis der findes en super løsning springer jeg på med det samme :)

Annonce

Jeg har selv et lidt koldt gulv og en baby, så hvis der findes en super løsning springer jeg på med det samme

 

Det kan være vi får rabat hvis vi er 2 :-)

Jeg er helt med på at det eksisterende isolering skal sidde fast, dette bliver også nemt i montørenes beskrivelse for papirgranulat/lim-metoden.


Jeg har faktisk ikke kunne finde nogle historier på nettet inden for de sidste 10 år hvor isolering udført af professionelle er gået galt og alt er rådnet væk. 

Jeg har kunne læse mange der fortæller at de tror den slags er en dårlig ide.

Derfor jeg søger personer som rent faktisk har det fået udført.


Citat fra hjemmeside hvor de både er medlem af Byg Garanti og autoriseret IsoDan montør. De lagde desuden tag på mit hus uden det mindste bøvl, så det er en håndværker jeg stoler på. 

"...udfører isolering med papiruld i hele huset. Vi kan isolere med papiruld, så effekten kommer til at leve op til de gældende lovkrav, i både krybekældre, alle former for hulmur, etagedæk, lofter og tage.

Ved særlige omstændigheder, ved risiko for fugt i ydervægge for eksempel, bruger vi isolering med flamingo kugler. Som autoriseret isolatør bruger vi vores erfaring og viden til at tilbyde dig nemlig den bedste isoleringsløsning..."


Så altså, det kan da umuligt være så skadeligt og en frygtelig isoleringsform som folk får det til at lyde som.

Naturligvis er kældre forskellige og der kan være forskellige udfordringer og den slags, men som udgangpunkt har jeg stadig ikke fundet nogen der har vist mig sort på hvidt at det er en dårlig ide. Heller ikke nogen der har kunne fortælle mig hvorfor Rockwool er et markant bedre isoleringsmateriale. 


Jeg er selv virkelig nervøs for den slags projekter og jeg er typen der går med livrem og seler. Jeg er derfor interesseret i at få afklaret 110% om isolering af en krybekælder er teknisk og økonomisk en god ide enten ved flamingokugler, papirgranulat, perlite eller hvad man nu lige bruger. 

Jeg vil lige komme med en opdatering. 


Vi valgte at få blæst polystyren kugler ind i halvdelen af krybekælder samt få etableret ventillatilnsslanger og støtter udluftningsriste i soklen. 

En metode der blev godkendt af vores forsikringsselskab.

Det er ca 2 måneder siden vi fik det lavet. 

Kan vi mærke forskel? Mnjaa tjaa, Gulvet er ikke blevet varmere. Det kan det selvfølgelig heller ikke når der ingen varme er i gulvet, men vi havde håbet varmen fra stuen ville blive i gulvet og ikke forsvinde ned i kælderen. 

Vi syntes dog det ikke længere trækker så meget fra gulvet.

Da det jo er et ældre hus der ikke havde været vedligeholdt i mange år da vi overtog det, kan det være at isoleringen virker som den skal, men at gulvet stadig er koldt grundet træk og kulde nedfald et eller andet sted fra. 

Jeg mistænker både listen i hoveddøren, en uisoleret loftslem samt en kuldebro i et teressepartl som medvirkende til problemet.

Jeg har derfor tænkt mig at eliminere træk og kulde nedfald før jeg endelig dømmer isoleringen af krybekækderen som fiasko 



Som jeg forstår det er der blevet blæst polystyrenkugler ind i krybekælderen, og så etableret ventilation med slanger.

Hvis denne ventilation foregår i det øverste lag isolering, og der er en luftspalte lige under gulvbrædderne er det ikke "fem potter pis værd".

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis