Ændring i sommerhuset fundament

Hej alle sammen! 

Jeg har fået brugt forummet en hel del til mange forskellige opgaver og projekter, og ofte fundet gode svar og vejledninger, så mange tak for hjælpen af dem! 

Nu er jeg så kommentar til et lidt større projekt. Kæresten og jeg har købt et sommerhus, som skal renoveres fra top til tå indvendigt. Udvendig beklædning og taget er heldigvis helt fint!   

Men jeg har fået revet gulvet op og til min skuffelse kan jeg se at alle bjælkerne er rådne.. bundrammen omkring huset er stort set stadig intakte, på nær i sommerhuset vestlige del, så denne skal også skiftes..

Men ellers så skal hele fundamentet skiftes på ny. Der er lavet punktfundament oprindeligt og det tænker jeg egentlig også at fortsætte med. Skal ikke begynde på et støbt fundament. 😅 Nu er jeg så lidt i tvivl hvordan jeg skal gribe det hele an. Som i kan se på billederne, så har jeg fjernet halvdelen af fundamentet og tænkt at udskifte den del først, inden jeg fjerner det resterende. 

Jeg har tænkt mig at grave 20-30 cm ned over det hele, så der er plads til hulrum og en gang isolering. Jeg tænker efterfølgende  at sætte stolpesten med beslag ned i en 50 cm dybde og så kører nye bjælker/spær fra den ene side til den anden, med en 40-50 cm mellemrum, evt sætte dem under bærerammen og fast med to beslag på hver side. Men jeg ved ikke helt om det er den rigtige fremgangsmåde. 

Tænker også at jeg måske skal sætte betonklodser under hele bærerammen ligesom på sidste billede eller vil det være dumt og måske svært når jeg graver længere ned?

Er der nogen som har været ude i en lignende situation eller har nogle gode råd? 😊🙌

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du har ikke overvejet og ligge flamingo i gulvet og så rionet ovenpå og så beton, så har du et isoleret gulv og slipper for de tværgående bjælker i gulvet.



Jo, men siderne er blot nogle tynde eternit plader som jeg tænker bukker under for presset. Derudover kan jeg ikke helt se hvordan jeg skal få den eksisterende konstruktion til at hvile på det nye fundament?
Men ret mig meget gerne, for jeg syntes også at den mulighed lyder mest tiltalende😊

Hej,

Hvis du vil støbe et terrændæk kan du ikke blot stille huset ovenpå! Der skal støbes rendfundament til frostfri dybde - punktfubdamenter skal også graves til frostfri dybde >90 cm

Ikke for at være uforskammet med, hvad er budgetet for de i har planlagt? Og hvad er prisen for et nyt sommerhus?


/K

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis