Dække til højbede

Hej


Jeg har lavet nogle højbede, og da jeg ønsker at kunne "tage dem ud af drift" hvis jeg ikke bruger dem, så jeg ikke skal bruge så meget energi på at fjerne ukrudt, vil jeg gerne kunne dække højbedene af når de ikke er i brug.


Jeg har købt en rulle kraftig sort plastic som jeg vil dække dem af med, af samme type som man kan dække jorden af med for at holde ukrudt nede.


Nu søger jeg lidt inspiration til en smart metode at gøre det på, jeg har tænkt på at lave en ramme af træ og beklæde med plasticen, men den vil bare blive så stor og uhåndterbar, og relativ tung at jeg ikke lige tror det vil være sagen.

Jeg har også overvejet om man kunne lave det på en måde så de kan rulles over højbedet, med en elastic rundt om for at holde det på plads, men jeg kan ikke lige se hvordan jeg kan lave det i praksis.

Jeg har 3x højbede i dimensionen 125x3000 cm

Nogen bud på en god løsning ?

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Den nemme måde er nok at rulle et par baner plastik ud over plantekasserne og smide et passende antal marksten ovenpå jævnt fordelt over det hele. 

Alternativt kunne man jo osse så de ledige plantekasser til med fx. en blandig af vilde blomster (blomster-eng) de dækker godt for ukrudt og så er det kønt og se på. 

Neeeej - ikke blomster-eng i højbedet. Det ser rigtigt godt ud, men de smider 1000 vis af frø. Næste år når du så vil bruge bedet er det en helvede at rense det op.

Jeg syntes at du skal dyrke noget i dem alle sammen når de nu er lavet. Helst grøntsager, alternative planter der ikke smider frø. Du kan evt. plante små buske el. lign i store plastkrukker som du graver ned i bedet. Så er det nemt at fjerne/flytte dem når du skal bruge bedet.


Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"

Fine højbede. Har du selv lavet dem? Er de fremstillet af Cor-ten?

Hvis de skal dyrkes som et "rigtigt" højbed bør du så grøngødning, når dyrknings sæsonen er forbi. 

Jeg ville helt klart undgå at dække med med plast, dæk hellere med et godt lag blade eller andet plantemateriale. Så undgår du ukrudt, og jorden bliver bare bedre henover vinteren. Det handler om at give optimale betingelser for mikroorganismerne i jorden, så næste vækstsæson også bliver en succes. 


Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Jorden i plantekasser (som iøvrigt er den korrekte betegnelse, for det er ikke højbede) har det jo med at falde sammen, så 10 cm kompost oven på de selvsået frø og problem solvet. 

Men ellers er der jo bælgfrugter kløver, lucerne de dækker godt for ukrudt. Og så har de det, der hedder knoldbakterier, og de har en fantastisk evne til at hente den kvælstof, der er i luften og lave den om til nitrat. De er jo som små gødningsfabrikker til at berige jorden med.   

Tak for buddene.

Jeg har tidligere brugt blomster i en køkkenhave, og det gør jeg aldrig igen, de blev ved med at gro indtil køkkenhaven blev nedlagt.


Jeg bruger kun højbedene fra april til juli sådan ca. I tiden udover denne periode skal jeg have dem dækket af, da jeg ved at jeg ikke får passet dem, så hvis jeg ikke dækker dem af ender det med den rene jungle som jeg så kan stå med til næste år, det er jeg ikke interesseret i.


Så jeg vil derfor forsøge mig med at dække dem af med plastic.


Hvis der ikke er nogen der erfaring med noget der virker bedre tror jeg at jeg vil forsøge mig med at lave nogle rammer jeg kan lægge over hvor jeg kan fastgøre plasten, evt. i flere lag.

Så er spørgsmålet bare hvad jeg skal lave dem i og hvordan jeg skal lave dem uden de bliver for tunge.


Og ja, det er nogle højbede jeg selv har svejset sammen af alm. 5mm stålplader, jeg fik dem klippet til i den rigtige størrelse samme sted jeg købte stålet, og har så ellers selv svejset dem sammen. Så må jeg se hvor mange år der går inden de er rustet sammen ;-)

Rigtigt svær plastik/presning kan muligvis syes/svejses/limes (foldes) sammen så man har en overtrækshætte - lidt ligesom til havemøbler og pallevarer etc. 

Hvad med at ligge løse brædder / planker på, så du får et pænt bord / bænk, når bedet ikke er i brug?

Hvis du laver dem 135cm, kan du fræse en rille 5cm inde i hver ende, så de ikke skøjter frem og tilbage.

Hvis du sætter et par skruer eller noget i siden af plankerne, til at give et par mm afstand, kan vandet løbe af og jorden i dine bede kan få luft og tørrer ikke så hårdt ud.


Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Strøtanke.

Ved at lave total overdækning af plantekasserne (i 9 måneder), opstår der så ikke det problem at jorden udtørre og orm, mikroorganismer mv. får ringe livsbetingelser. ?

Fx. skal mine delvis overdækket kompostbeholder have en sjat vand i ny og næ, for at der er god omsætning i komposten.   

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis