LED og kelvin

Jeg har kigget lidt på denne loftslampe:
https://www.lampegiganten.dk/office-round-led-loftlampe-ip44-varm-hvid.html

Hvor der i beskrivelsen står, at den har et "varm hvidt lys (3000K)"
Er det selve lampen der dikterer, hvor varmt/hvidt lyset skal være?
Altså jeg kan ikke få et helt hvidt/blåt lys fra denne lampe?

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er lyskilden der diktere hvor "varmt" lyset er.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Der er ingen pære i. Der sidder flere små led diode som lyser med farven "3000K". Det er nok en engangslampe.

og personligt vill jeg gå efter en med max 2700 kelvin, 3000 er en smule over i det hvide men det kommer jo an på hvor den skal sidde i gang arealer udendørs og andre lign stder er de sikkert ok

Lyskilden er integreret og kan ikke skiftes. Lyskilden dikterer temperaturen på lyset.

3000k er fint i kontor, køkken og værksted, da det ikke er alt for søvnigt.


Elektronikteknikeren
Annonce

Pas på med den lampe.

Jeg bliver altid en smule skeptisk når der ikke opgives Ra/Cri værdi som er et mål for hvor godt lyset gengiver farver. Højest er bedst ( sollys er 100 ). Når der ikke opgives et tal er det ofte fordi det roder nede under 80 og det er for lidt. Mindst 80 i boliger og i køkken og bad vil jeg klart anbefale mindst 90.

Og jeg synes også at 3000 K er lige hvidt nok - jeg foretrækker 2700 som er en smule varmere - som en gammeldags glødepære.


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

EISOE skriver at sollys har en Ra paa 100. Det er forkert.

Lysspektret fra solen har sine spidser og dale , 

Det er en gammeldags gloedelampe der har en Ra taet paa 100, og grunden er at Ra (naesten)  er defineret sokm lys fra en gloedelampe. Naar et sort legeme varmes op vil det naar det naar en bestemp temperatur begynde at lyse - svarer meget godt til en gloedetraad - og lyset indeholder alle boelgelaengder.

Ra maales ved at belyse 8 standard farver jaevnt fordelt over det synlige frekvensbaand. da en gloedelampe udsender alle boelgelaengder vil den faa vaerdien 100. Sollys derimod har passeret atmosfaeren og har ikke en jaevn fordeling af lys paa alle boelgelaengder. Taenk paa at lyset paa toppen af et bjerg er anderledes end lyset ved havoverfladen, lyset i Danmark er anderledes end ved ekvator de forskellige aarstider og tiden paa dagen giver ogsaa forskelligt lys. Jeg har set at sollys (aner ikke hvor det er maalt) har en Ra vaerdi paa75

En lysdiode med et hoejt Ra tal er bare tegn paa at fabrikanten har fundet en god miks af fosfor og maaske har forskellige hvide lysdioder i samme lampe saa det lys man faar er fint ved de 8 standard farver man bruger ved Ra maalingen. Om der er spidser og dale udenfor de 8 standardfarver er ligegyldigt med hensyn til Ra vaerdien. to lamper med samme Ra kan godt have forskellige lysspektre.

Test viser ogsaa at folk ikke altid foretraekker lamper med en Ra paa 100, i nordeuropa foretraekker vi et mere gult lys, som lyset fra et sterarinlys, i asien er det tit det mere blaalige lys der foretraekkes.

Du kan se mere om sollys her http://solar-center.stanford.edu/SID/activities/GreenSun.html



Karsten

Ra på 100 defineres som farvegengivelsen under 100 % sollys.

Ra har ikke noget med farven på lyset at gøre, det er farvetemperaturen der har det - ændring i Ra værdien ændrer ikke på farven. 

Over and out.




Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Kelvin kan godt bruges som indikator for LED sammenlignet med andet lys. Kelvin har været, og bruges stadig i forbindelse med lyskilder, farvefotografering og seperation i den grafiske verden.

2700K svarer til en gammeldags glødepære, hvor 5500K svarer til dagslys på vores breddegrader.

Derudover skal du også tage hensyn til Ra, som indikerer hvor godt LED gengiver farver som EISO påpeger.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis