Hvad skal jeg stille op med mine stole? Lak/Olie/Maling?

Hej gør-det-selv-godtfolk

Jeg har købt nogle gamle "skole-stole", jeg gerne vil sætte i stand til spisebordsstole:

Den originale plan var at slibe dem ned, bejdse dem i en valnød-farve, og re-lakere dem i en mere mat lak. Nu, jeg er gået i gang med at slibe dem, men kan se at jeg får nogle problemer: 1) Det er finér, så det er svært ikke at komme til at slibe for meget af - især nær kanterne. 2) Der er steder (nær stellet) der er svært komme til med sandpapir, og jeg kan ikke skille stolen ad, så jeg forestiller mig at det vil give mig nogle helligdage hvis jeg bruger bejdse eller olie.

Så nu er jeg gået i stå... Hvad ville være jeres plan?

Jeg er som sådan ikke sat på at stolene skal være i valnød - det skal bare være noget der vil gå godt til et gråtmalet gulv og et grønt linoleumsbord med en rå krydsfinérskant, á la det nedenfor:
Jeg ville helst at man kunne se "træet", men er som sådan også åben for en maling-løsning hvis alt går galt, eller en evt. lakering - hvis man kan få en lak der ikke giver det der typiske gullige lak-look.

Hvad tænker i?

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Slibning på finer som forarbejde til bejdse tager en krig. Særligt på kanterne vil der sandsynligvis være lakrester tilbage som ses som lyse skjolder.

Du har to realistiske muligheder hvis du skal være færdig i dette årti:

1. Rens og slip let, og laker.

2. Mal stolene i en eller to farver der passer til gulv og/eller bord.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Nemt og konkret svar . Nu ved jeg hvad jeg har at gøre med. 

Ved du om der findes en lak derude der ikke gør træet gullig at se på? 

Ellers ender jeg nok med malingen... Bør jeg i øvrigt lakere ovenpå malingen for at gøre det mere slidstærkt?

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Desværre - jeg har ikke mødt en lak der ikke gulner over tid.

Defleste alkydmalinger binder godt på tidligere lakerede overflader, bare overfladen er matteret først.

Der er ingen grund til at lakere oven på alkydmaling. Den er slidstærk nok til stole.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også