Installation af pillefyr

Jeg har lige fået nyt pillefyr. det står i bryggerset og venter på VVS montering. Men VVS fyren siger nu at han da bare installerer det med ALU PEX! WHAT!? Kan det virkelig passe man gør det nu til dags? Jeg troede da stadig man brugte sorte rør til den slags, alu pex kan vel ikke holde så godt som sort-rør vel?

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jo det kan godt passe, men du bestemmer vel selv om du heller vil have rørføringen udført i fx. kobber eller rustfri pressrør, som jeg personligt synes giver installationen et flot resultat og fuldendt finish til vvs arbejdet. 

 Ps. Men hvis rørføringen skal isoleres kan det selvfølgelig være ligegyldig. 

Hej.

Jeg kender ikke levetiden på alupex, men det der er brugt her hos os har da holdt de første 6år. Vores fyr blev installeret med rustfri rør og klemfitting derefter løgstørrør som jo er en eller anden form for pex. Og overgang fra løgstørrør til den gamle installation er alupex. Jeg ved ikke hvorfor det blev sådan, men fordelen ved de nye rørtyper er jo at der er langt mindre modstand i i forhold til de gamle sorte rør.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Har selv lige fået monteret pillefyr. Der er anvendt pressrør. Alupex er sikkert fint men skulle jeg vælge ville jeg foretrække pressrør. 

I øvrigt bliver installationen jo så også fast ligesom gammeldags rynkerør. Længere stykker alupex kan godt give sig lidt hvis de ikke fastgøres.


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Pressrør koster bare "en krig". Der er ingen grund til at bruge hverken kobber eller rustfri - det er kun nødvendigt til brugsvand. Jeg vil anse alu-pex for en rigtig god løsning.


Søren O

I skal lige være obs på om alupexen kan tåle de høje temperaturer fra kedeldelen af fyret. Det er ikke sikkert det er tilfældet. 


Elektronikteknikeren

Alupex-røret modstår 10 bar tryk og temperaturer op til 95 gr.   

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis