Frø efter frø fra en F1 plante.

Hej.

Er der nogen som har erfaring med dette.Jeg tog i vinter frø fra en RAF tomat købt i Brugsen, uden at vide noget om dens herkomst. Ud af disse før er der så kommet en stor og frodig plante med nogle kæmpe bøftomater på. Planten virker meget sund og livskraftig, men det er ikke den originale RAF tomat. Så der er ingen tvivl om at jeg har taget frø fra en F1. Hvis jeg nu tager frø fra den jeg har i drivhuset får jeg så en magen til (under forudsætning af at den ikke er bestøvet fra en anden plante)


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis du sår frø fra en F1 hybrid så vil 50 % af frøene give planter identisk med F1 hybriden , de resterende 50% vil fordele sig med 25% af hver af forælderplanterne , dvs de 2 tomatsorter som man har krydset for at få F 1 hybriden..............


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Det karl smart skriver er rigtigt, med den tilføjelse at det gælder for hver enkelt gen. Dvs. at F2 planterne (som du har dyrket en af i sommer) kan være meget forskellige for der er tusindvis af genkombinationer der kan opstå.

Hvis du vælger en enkelt F2 ud (din bøftomat) og sår dens frø (F3) vil de stadig være noget forskellige, men ikke så meget som sidst. Hvis du gentager processen nogle gange og hele tiden vælger ud efter de samme kriterier ender du med en frøægte sort efter vel omkring 5 generationer.


RAF tomat??

RAF tomat  https://netbutik.fuglebjerggaard.dk/butik/ukategoriseret/tomat-raf-oeko-nyhed/

Tak for svarene Dvs at det bliver lidt ud i det blå medmindre man sår mange frø fra den plante jeg har nu. Og så vælger dem jeg bedst kan li hver gang. hvis jeg bare tager en plante i næste generation så må vi jo se hvor jeg ender.  Min helt egen tomat.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Du kan jo tage en stikling og lade den overvintere et frostfrit lyst sted , den vil vokse noget gennem vinteren og måske også sætte en enkelt eller to små tomater , til foråret vil den vokse og naturligt nok sætte sideskud som du bruger som stiklinger , så får nøjagtig man nøjagtig de samme tomater som sidste år , det har jeg gjort mange gange .


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Hej karl smart.

det var da et interessant forslag.  Jeg overvintre mine chillier. men har aldrig tænkt at man kunne gøre det med tomater. Det er da også billigt i forhold til at købe færdige planter eller nye frø hele tiden. Mine chillier står oppe på loftet i et nordvindue. Og får ikke ret meget vand i løbet af vinteren. Kan jeg bare gøre ligeså med tomaten? 

Det var egentlig mest for sjov at jeg tog frø fra den RAF, og jeg vil faktisk hellere gemme den jeg har nu. Den giver bøffer på 3-540g og der er mange. De smager godt og er nemme at flå, giver en super tomatsovs/suppe.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis