Hus - høj fugtmåling ved afløb

Hej,

Vi ser på hus, hvor tilstandsrapporten har en K3'er omkring manglende vedhæftning til underlag på vægfliserne.

Med en fugtmåler har vi kunne konstatere meget høj fugt omkring afløbet - den kunne ikke måle højere, så det er ikke bare "normal" fugt. Der er ingen bemærkninger i tilstandsrapporten omkring afløbet.

Hvor bekymret skal man være? Er det op med hele gulvet for at udbedre det? ... Og hvad mon en ejerskifteforsikring vil sige til problemet?


 

25 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

forsikring nej, ikke pludselig opstået skade.

Evt. kan man coate rør under jord.

Gulvafløb? på badeværelse? i bruseniche? Hvordan ser fugerne ud omkring fliserne? er K3'eren lige omkring afløbet? hvad med fugen omkring risten osv osv. Svært at komme med løsningsforslag uden at vide nærmere.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Som nævnt i første indlæg, så nej, der er ingen bemærkninger i tilstandsrapporten omkring afløbet Der er kun bemærkninger til fliserne på vægen, hvor der i øvrigt ikke kan måles synderligt høj fugt.

@christiannielsen, beklager manglende info. Det er i brusenichen. Fugen omkring fliserne ser fin ud, risten ser fin ud. Uden en fugtmåler havde jeg ikke mistænkt noget som helst.


 

Hvor langt væk ligger afløbet ift de fliser du taler om?

hvornår var der sidst badet i brusenichen da du målte? har du målt flere gange?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce

Der er cirka 45 centimeter fra afløb og ud til fliserne, men de sidder et stykke op ad væggen.

Jeg vil tro der har været badet nogle timer forinden. Vi var ude med en byggasagkyndig om formiddagen, går ud fra sælger har brugt badet.

Der er kun målt én gang


 

Hvad sagde den byggesagkyndige du havde med?

Det er også en byggesagkyndig som laver tilstandsrapporten.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Hvis der har været badet samme dag, vil jeg ikke mene du kan regne med dine målinger, fuger er trods alt sugende og vil akkumulere fugt længe. Generelt er et flisegulv med tilhørende fuger fugtigt det meste af tiden hvis der bades hver dag.

Derfor har man vådrumsmembran, da fliselaget ikke udgør det vandtætte lag.

Hvis afløb er udført korrekt med ramme i direkte kontakt med afløbsskål, dvs ingen synlig mørtel mellem ramme og skål, vil jeg ikke være bekymret.

Hvis det viser sig at der er et problem her, bør ejerskifte dække, da sagkyndig ikke har udpeget problemet.


Elektronikteknikeren

@christiannielsen, han sagde sådan set ikke så meget, andet end at det var noget vi skulle være forsigtige med, fordi det er svært at vurdere omfanget. Mere fik jeg ikke rigtig spurgt indtil det (desværre) og derfor er jeg havde her på forummet nu med spørgsmålet.


@gregeren, det nævnte vores byggesagkyndige også. Han nævnte det også i bryggerset, hvor han sagde det var helt normalt, med en hvis mængde fugt. Men her på badeværelset målte han max på fugtmåleren og konstaterede så, at det i hans optik ikke var normalt.


... så, jeg ved ikke helt hvad ben vi skal stå på. Om det overhovedet er et problem eller om det worst case er en regning på 50.000-80.000 vi skal budgettere med.

Og hvis der er et problem, så om ejerskifteforsikringen vil tage den eller påstå det må være en sivskade der kommer helt oppe fra de vægfliser med manglende vedhæftning.


 

Hej,

Hvis det er omtalt i tilstandsrapporten, så dækker forsikringen ikke! 

Vedr. Fugtmåler. Formoder at din byggesagkyndinge har anvendt en kapacitiv fugtmåler - denne er ikke specielt retvisende når der måles i et ikke homogent materiale. Problemet er, at der i betongulve ligger armering, vandrør og afløb. Disse materialer “forstyrrer” måleren og kan dermed ikke rigtig bruges til noget. 

Det kan godt være at den måler korrekt, men prøv at mål fem steder på et betongulv som du ved er tørt og du vil formodentlig få een måling, som viser meget højt fugtindhold.


/K

Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis