Jord tilsluttet som lampetænding i ventilator

Hej alle

Min gamle ventilator på badeværelset er slået ud. Denne er installeret af elektriker ifm. indretning af badeværelset. Ventilator er af typen Duka 700 (TH tror jeg) hvor der findes 3 stik: L, LT og N. Så vidt jeg ved er det: 

  • L: Fase
  • LT: Lys/tænding, altså tændledning/mellemledning
  • N: Nul 

Den er tilsluttet som følger:

  • L: Brun ledning
  • LT: Grøn/gul ledning
  • N: Blå ledning 

Hvad angår L og N ser det fint ud, men bør den grøn/gule ledning ikke være jord? Er det normalt at bruge en grøn/gul ledning til tænding? 

Ventilatoren har hidtil fungeret korrekt, altså at den starter op når der tændes for lyset, timer ved normal brug målt fra man slukker for stikkontakten og længere udluftning efter bad, indtil korrekt luftfugtighed er gendannet. 

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Den er tilsluttet af en klamphugger! Gul/grøn må KUN bruges til jord, intet andet. Men tilsyneladende havde klamphuggeren tilfældigvis en rulle gul/grøn og installerede den som tændleder. Suk.


Velkommen til.
Du har totalt ret. Grøn/Gul leder MÅ KUN bruges som PE/Jordleder, og kan ALDRIG bruges til andet.
Jeg tvivler på at det er en elektriker der har lavet det makværk, for det ved en hver lærling der har stået i lære mere en 3 dage   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Ja det virker jo lidt som klamp, men det er i en andelsbolig, hvor der i forbindelse med mit køb er afleveret bevis for at det er autoriseret elektriker der har lavet det. Så det...  

Har undersøgt nærmere og den gul/grønne går over med muffe til en rød ledning, inden i et lampeudtag i væggen. Hvilket vel igen er jord? 

Under alle omstændigheder skal jeg have en elektriker på besøg til noget andet arbejde, så må han også lige finde ud hvad der er op og ned med det, og installere ny ventilator.  

Og mange tak for svar og velkomst! 

Det er det mest kriminelle du overhovedet kan gøre i en elinstallation. Den grøn/gule er mere hellig end Koranen er for visse folkeslag. 10pisk med en varm loddekolbe til den som har lavet det!


Elektronikteknikeren
Annonce

Nu skriver du at den grøn/gule er forbundet i den anden ende til en rød ledning.
Nu var den røde farve tidligere jord, så kunne jeg blive i tvivl.
Men det er jo ikke så svært at måle om det er en jord eller en tændledning, ved at sætte en polsøger på den og så tænde lyset...


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Den røde kan sagtens være en tændledning. Det var i 60`r ne at den gul/grønne blev almindelig i DK. 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Den røde ledning var jord indtil engang i 70erne da den gul/grønne ledning dukker op i de nye kabler , med farven brun,  sort og sort med hvid stribe som faser og lyse blå som nul .


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Ikke for at bringe fluernes parrings metode ind i billedet. Men i 1968-69 kom de kabler frem med farvekode som Karl Smart nævner. 

Jeg husker det fordi i den første del af min læretid, brugte vi dem. Og de gamle svende havde lidt svært ved den lyseblå. Den ene sorte "skulle" stadig være jord. 

Det gik galt ved et par vaskemaskne installationer hvor jeg (lærling) monterede i den ene ende og svend i den anden. Det var til en FERM hvor styrepanel sad på en lille opsats bagpå.

Han instruerede damen i huset, "her tænder man  --- her skifter ---- og pludselig kom der røg op fra panelet OG HER SLUKKER MAN. " Bagefter da fruen var gået  lød det hvad fanden har du gang i  o.s.v. 

Det var spolen i magnetventil der først lukkede røg ud. Men masknen kørte ellers upåklaget videre i mange år. 

Et andet sted brændte 4 pumper af i en vaskemaskine inden det blev opdaget hvad årsagen var. Det var en type med 2 pumper så de gik jo begge med det samme der blev startet.  




Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Der har nok været en overgangs periode mellem nye og gamle ledningsfarver , men i 1975 var jeg med til at trække 4X16 m2 kabler , og det var med sort blå hvid og rød , jeg fik reddet mig et 20 meter stykke , som blev min stikledning i mit hus som jeg stadig har .


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis