Aftræk til emhætte

Jeg er ved at lave nyt køkken og har i den forbindelse skiftet emhætten. Samtidig vil jeg udskifte det gamle eternitrør på loftet.

Jeg regner med at det nye rør skal være enten Ø150 (fast plastrør) eller Ø160 (metal-spirorør). Er det ene at foretrække frem for det andet? (udover størrelsesforskellen)

Jeg er også lidt i tvivl om hvordan jeg samler det nye rør med taghætten. Det gamle firkantede (100x150) var blot skubbet op i taghætten. Kan jeg gøre det samme med et nyt rundt rør, som så kun skal være Ø100 på det sidste stykke? Skal der tætnes mellem det runde rør og den firkantede taghætte? Kan jeg bare stoppe noget isolering op imellem eller risikere jeg at det bliver vådt øverst i taghætten

Duka laver en isoleret universal-indsats til taghætter. Men jeg forventer at udskifte taget indenfor kort tid, så jeg vil helst undgå at investere for meget i taghætte-konstruktionen. Det skal dog virke uden at bygningen tager skade. 

Palle Dam

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Mig bekendt bør der ikke bruges spirorør (metal) til emhætte-aftræk. Noget med at disse nemt bliver kolde (selv om de isoleres), og der derfor nemt dannes dug, som så løber ned i emhætten. Spirorør er til genvindingsanlæg. Jeg ville bruge plastikrør.

Hvis taghætten har et hul på 100 x 150 mm, han du købe et mellemstykke i byggemarkedet, som forandrer hullet fra 100 x 150 mm til rundt med diameter 150 mm. Hvis du reducerer dit 150 mm rør til 100 mm rør på det sidste stykke, bliver det som om din emhætte skal puste luften ud gennem et sugerør, hvor du klemmer enden flad. Hvis emhætten er beregnet til 150 mm aftræksrør, skal røret optimalt være 150 mm HELE vejen ud. Din gamle taghætte har så et lidt for lille "hul" (areal). Arealet af 100 x 150 mm er 150 cm2. Et 150 mm rørs areal er ca. 176 cm2.

Tjek evt lige hvilken størrelse aftræk din nye emhætte er beregnet til. Husk at isolere det nye rør på loftet.


Ikke håndværker, men kan godt lide at gøre ting selv :-)

Sørg for at køb de rette overgange fra rund til firkantet rør. Jeg købte selv spirorør og skubbede direkte op i taghætte, alt kondens røg tilbage og gjorde taget fugtigt på undersiden, på trods af isolering. Jeg købte så overgangsstykker som ikke passede helt perfekt, disse blev fuget/limet så alt fugt blev ført igennem aftræk/taghætte.

Tak for svar.

Jeg går ud fra at det er disse overgange jeg skal bruge:

https://dukaventilation.dk/produkter/overgangsstykker/overgangsstykke-type-1.aspx

https://dukaventilation.dk/produkter/overgangsstykker/overgangsstykke-type-3.aspx

Jeg tror også at jeg bliver nødt til at fuge lidt ved taghætten. Jeg har målt efter og fundet ud af at den faktisk er 170x120 mm. Sikkert fordi den passer til et eternitrør som er 150x100 indvendig med en godstykkelse på 10 mm

Jeg er imidlertid stødt på et andet problem. Min nye emhætte sidder ikke helt samme sted som den gamle, men er flyttet ca. 20 cm til siden og sidder således ikke helt lodret under taghætten. Der er ca. 110 cm fra loftet til undersiden af taghætten.

Man kan tilsyneladende ikke købe bøjninger til plast-ventilationsrør i andet end 90 gr. Så hvordan laver jeg et rør der er lidt skråt?

En løsning kunne være at lave et par bøjninger af nogle korte stykker alu-flexslange (Det er trods alt noget glattere end plast-flexslange) Desværre kan man vist ikke købe alu-flexslange kortere end 3 m.

Måske kan man bukke et fast plastrør ved at varme det lidt op. Jeg har prøvet med en stump 100 mm rør jeg havde liggende. Men det giver nogle lidt for store ujævnheder på indersiden af bøjningen. Det giver sikkert mere turbulens og dermed modstand end flexrør i både alu og plast.

Andre forslag?

Til orientering er emhætten beregnet til netop 150 mm aftræk. Der følger ganske vist en adapter til 125 mm rør med emhætten, men jo større rør desto bedre. Emhætten har en sugestyrke på 630 m3/t.


Palle Dam

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis