Absorber !

Læste et sted at der var noget der var bedre end trækul , som absorber på dåsesolfanger ! Men har glemt hvad det var , og har ikke kunne finde det ? 

Nogen der ved noget ?

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Tavle maling er udemærket, det har et højt kulstof indhold og er helt mat. Jeg tror ikke det bliver meget bedre end det.

I hvert fald for os almindelige mennesker.


Elektronikteknikeren

Har bare læst det giver mere og drysse trækul i den våde maling , Og så var der en der skrev , at der var noget der var endnu bedre . Kan bare ikke huske hvad det var … har selv overvejet magnetmaling ???

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Magnet maling kan også bruges, det indeholder store mængder grafit,  som er kulstof baseret som tavlemaling også er. Det er formentlig samme effekt du får med de to.

Du skal ikke tænke det store over det, men vælge den billigste som hæfter på dine dåser. Vi snakker om at du prøver at hente ganske få %i ydelse, der er andre steder jeg ville lægge min energi i sådan et projekt.


Elektronikteknikeren

Hvis du har gode ideer og tips , vil jeg da meget gerne høre om det ! Har ikke lavet sådan noget før , og det er måske også lidt atypisk hvad jeg vil bruge det til (jordopvarmning)!      Kan da lige fortælle hvad min tanke var ; 

Jeg vil prøve at lave 2 typer , begge ca. 1x2 m , med 50 mm isolering i bund og sider , Afgang og tilgang bliver 75mm PVC rør . Så vil jeg prøve en med dåserne vandret og en med dåserne lodret , jeg har skåret både låg og bund af dåserne , så det stort set kun er rør jeg har tilbage .Bundende havde jeg tænkt mig at bruge som spejl-paraboler i mellem dåserækkerne , så bagsiden også får en smule varme ! (har ingen naboer til den side ! )           Solfangeren bliver lavet som en varmeveksler , så luften bliver ledt igennem 2-3 rækker ad gangen . Og altså ikke bare fiser fra den ene ende til den anden som normalt . Den skal ikke være i brug om sommeren , men kun i det tidlige forår .                                                           Der hvor jeg nok er mest på bar bund , er med hensyn til blæser ( på solceller ). Har kigget på en hos ´Harald` , men synes ikke rigtig den passer til det .  Men det med hvor meget eller hvor lidt luft der skal til , og om det er bedst på sugesiden eller på afgangen ? Ved ikke om sådan en PC-blæser er god nok ?                                                                       Er også lidt i tvivl om jeg skal dæmpe gennemstrømningen lidt , når nu der ikke er så meget modstand ( har set andre bare prikker/bore lidt huller i bund og top af dåserne ! )   

Sjovt, jeg har lige været med til at sætte sådan en Harald soldrevet blæser op hos de gamle. Den virker faktisk overraskende godt, og panelet er er dimensioneret rigeligt til at blæseren kan give et godt tryk. Sådanne almindelige radialblæsere er meget bedre til at puste end suge, så husk at sætte den på puste siden.

Vi pillede faktisk panel og blæser fra hinanden, da den skulle sidde i en kanal som forsyner kælderen med frisk luft. Den er blot limet sammen med svag lim. Panelet blev så sat på muren udenfor, og der blev loddet længere ledninger på.

Umiddelbart får du meget for pengene i den solblæser, og blæseren der er brugt er af mærket sunon, hvilket er en mærkevare, så den kan du roligt købe.


Elektronikteknikeren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Det kan være jeg gir´ HARALD ` så , men synes bare det var lidt uheldigt med det `firkantede´ hul på sugesiden , det passer jo sikkert ikke til noget som helst standard ? 

Jamen du piller jo bare blæseren ud som vi også har gjort. Og monterer den i et rundt rør. Det er super let.


Elektronikteknikeren

Det er da det jeg gør  ;-)   Tak 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også