udskiftning af fast el-installation/tjek el rapport


konen og jeg har fundet et fint lille hus på 100kvm ca som vi gerne vil ud og kigge på. tilstands rapporten ser rigtig fin ud med lidt små fejl hist og pist, og energi rapporten er også rigtig fint.

men tilgengæld er el.rapporten noget rigtig bæ. der står at den faste installation er trukket med 0,75 ledning flere steder. og flere steder er stikkontakterne ikke forbundet til beskyttelsesleder.

nu er mit spørgsmål om der skal trækkes nye kabler over det hele i den faste installation eller kun dele af den.

smider lige lidt billeder op af rapporten. 

vi har også tænkt os at tage en byggesagkyndig med ud og se på det  anden gang hvis vi nu skulle falde pladask for det. men tænkte at jeg lige ville spørge nogle kloge hoveder herinde, da jeg har fået rigtig meget go hjælp herinde.

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Vil da lige komme med lidt input. Hold kæft en fusker der har været på spil. En ting er sikkert og det er at der skal skiftes nogle kabler rundt omkring. At anvende tynd ledning er topmålet af dumhed og direkte farligt. Hvor nemt eller svært det er at skifte kan jeg ikke sige noget om ud fra rapporten. Mht dåserne der ikke er monteret korrekt kan jeg ikke vide hvor stort arbejde det er at udbedre. Men det lugter lidt af at ihvertfald dele af installationen med fordel kunne laves helt forfra istedet for at lappe på det eksisterende.

Men det er altsammen svært at svare på uden at have set det i virkeligheden.

Men det kunne jo også danne grundlag for en forhandling om et pænt afslag i prisen. Måske i skulle tage en elektriker med ud at se huset. Så i kan få en pris på hvad en udbedring ville koste.  Hvis i har nogle planer om at fx lave køkken m.m. om behøver det jo ikke at betyde den store ulempe.


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Det man skal huske på med sådan en elrapport er at han laver nogle kontroller rundt omkring. Så det er ikke ALT installationen der er kontrolleret. Med med alt det der er fundet i de stikprøver man laver ved et eletersyn, kan man jo kun gisne om hvad der ellers gemmer sig af fejl og mangler i installationen.

Det lyder meget som om det er en gør det selv Kjeld der har boet der. Og det kan kun anbefales at få udbedret de ting der er ulovlige og farlige. Men synes bestemt at i skal tage en elektrikker med på syn, og få ham til at give et overslag eller en fast pris på udbedring af hele huset, og bruge det som forhandlings grundlag.

vil også gerne have min kammeret med ud som er elektriker men han er desværre på ferie.

og huset er kun fra starten af 90 erne.... når man tænker på at alle stikprøver er dårlige så er resten det også. nogen ca pris på hvad sådan en omgang ville koste. det lyder jo til at alt skal udskiftes.

Hvad skal jeg sige: 50 af de lange uden at have set, hvad der skal laves. Eller sælger bringer installationen i lovlig stand, og bevidner det med en ny elsynsrapport.


fase

Find et andet hus.

Det andet kommer ikke til at ske.

hvis det ku laves for 50 så er det vel fint, så skal man bare have 100 i nedslag

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis