Hvis kablet mellem HPFI relæet og første stikkontakt på strengen udskiftes til et med jord, skal resten så også udskiftes til jord?

Ja, som overskriften måske antyder, så skal jeg have skiftet et kabel af en elektriker, og inden de lige kommer for godt i gang med at prakke mig arbejdstimer på regningen, så vil jeg gerne vide hvor jeg står.


Sagen er, at der i min 100 år gamle lejlighed er trukket kabler i en kabelkanal rundt langs loftet i en gangen, og fra en af disse er der så trukket til stikkontakterne i køkkenet. Det kabel der er trukket fra i kabelkanalen er et gammelt elendigt stofkabel, som også forsyner en 3-4 lamper, og nogle flere stikkontakter. Jeg vil gerne have ryddet op i lortet, så mine stikkontakter fra køkkenet trækkes direkte ud til relæet, og lamperne så kører på en anden gruppe, eller i hvert fald ikke på stofledninger (som jeg arbejder på at afskaffe totalt i lejligheden).

Spørgsmålet er så, om man godt må nøjedes med at skifte kablet fra første stikkontakt i køkkenet (som er meget nem at komme til), og føre det til HPFI relæet, eller om de resterende kabler i køkkenet så også skal skiftes fordi der nu trækkes nyt "midt i det hele"? Køkkenet er i sin tid lavet med moderne kabler, dog uden jord, og da jeg står og skal isætte nyt køkken om et år eller to, frister det ikke specielt meget at hive lortet fra hinanden nu, for at skifte nogle få kabler, og så skulle bruge endnu flere penge på el om to år.


Jeg håber det er forståeligt hvad jeg er ude i, og nej, jeg kommer ikke til at lave det selv, jeg gider ikke kampen med forsikringsselskabet hvis lortet går op i røg.



8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

For lige at få termerne på plads. Det du benævner som en kabelkanal, er det en af plastic eller det en kanal af træ, som tit benævnes en klemkasse. Det du benævner stofkabler er det kabler med flere ledere i eller er det ledninger isoleret med gummi med stof om. Det der i gamle dage kaldtes vulkaniserede ledninger. Når der er styr på, hvad der er hvad, vil det være nemmere at give råd om, hvad du skal være opmærksom på. Har du ikke et billede af kanalen.

Som et generelt svar må det blive et ja.


fase

Ah ja, undskyld, terminologien skal selvfølgelig sidde lige i skabet, det gør det nemmere. Det er en kabelkanal af plastik, men stor, så 45x90mm eller lignende. Og stofkablerne er sådan nogle gamle enkelt-ledere omviklet med stof, som nu efterhånden har set bedre dage.

Jeg tror mest spørgsmålet går på hvor store kravene er til at opgradere resten af installationen, hvis man skifter noget ud midt i. Det ville jo ikke være noget problem at udskifte kablet med et nyt, uden jord. Det er jo i bund og grund "bare" 2 meter gammelt kabel der skal skiftes til 6 meter nyt, så det kan nå helt over i HPFI relæet.

Hvis det er ledninger, som jeg vil kalde det, når det består af enkelte ledere, med stofisolering, kan man betragte det som en reparation og dermed nøjes med at udskifte det første stykke, og der ville  jeg tage jord med. I det hele taget ville jeg få skiftet alle ledningerne ud, og så skal du have jord med. Dine ledninger mindst omkring 60 år gamle, og jeg ville ikke påtage mig arbejdet uden at tage forbehold for at isoleringen kunne falde af, og ledningerne derfor skulle fornyes. Et entydigt svar har jeg svært ved at give uden at have set installation. Få skiftet det hele vil jeg foreslå.


fase

Okay, perfekt. Ja, det er helt sikkert også planen. Udskiftningen nu skulle sikre at der ikke var flere stofledninger tilbage, og så når jeg får lavet nyt køkken næste år, bliver al el i køkkenet opgraderet fra kabler uden jord, til kabler med jord. Som det er nu, så er alle kablerne i køkkenet trukket i soklen, og sat fast med kabelclips, så det er umuligt at udskifte dem uden at skulle tage hele køkkenet ned, og der er jeg ikke lige rent økonomisk..

Det lyder som en klemkasse med gamle stofledninger , en el sanering ville være god her , fjern alle de gamle ledninger og læg kabler i stedet , og med jord,


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Hej Karl, det er skam også planen! Så gerne at alle stofledningerne røg i denne omgang, og så bliver der lagt jord til køkkenet til næste år. 


Jeg vil også anbefale at skifte ledninger ud i denne kanal og gerne flere hvis det er gamle vulkaniserede ledninger. Men hovedspørgsmål som du stiller om resten af de mere moderne kabler skal udskiftes samtidig med "bare fordi" de ikke indeholder jord er svaret de skal ikke skiftes. 

Hovedregel er at den installation der var lovlig på udførsels tidspunktet fortsat er lovlig, selv om der forandres andre dele af installationen.

Din jordleder i kablet bliver ikke "aktiv" bare ved at den føres til HPFI. den skal tilsluttes en leder der kommer fra et jordspyd før det er aktiv. Inden da må der ikke tilsluttes stikkontakter med jordben, men jordleder må jo gerne ligge i kablet og bruges senere. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis