Montering af Lampeudtag

Jeg er for nyligt flyttet hjemmefra og i den forbindelse skal jeg nu montere lamper i hele lejligheden. Problemet er bare at der i nogle af værelserne er lampeudtag, så man ikke bare kan sætte den brune ledning fra lampen sammen med den brune fra loftet og på samme måde med den blå. 

Jeg har så for nyligt fundet ud af at jeg blot kan købe en lampestikprop, som blot skal sættes op i lampeudtaget. Inden jeg fandt ud af dette begyndte jeg desværre at skille lampeudtaget ad i det ene værelse og nu kan jeg slet ikke få det til at virke igen. 

Jeg kan selvfølgelig ikke huske hvordan de forskellige ledninger sad inden jeg skilte det ad, men jeg ved at følgende ledninger var i brug inden jeg skilte det ad: En rød ledning, 3 blå ledninger og 3 gule/grønne ledninger. Derudover findes der også 3 brune og 2 sorte ledninger oppe i lampeudtaget, men ingen af disse ledninger var monteret og sad blot fast i en samlemuffe.

Der har i de sidste par uger været konstant lys i lampen på værelset og kontakten som skulle tænde og slukke lampen har i stedet for tændt og slukket for en stikkontakt på den anden side af væggen. Derudover har de to andre stikkontakter i værelset ikke virket. Jeg prøvede derfor at se om jeg kunne få det til at lykkes i dag, men nu har jeg i stedet ingen strøm i nogle af stikkontakterne eller i lampen. 

Er der nogle, der kan hjælpe mig med hvordan det skal monteres?

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen på lds. 

De blå skal sidde sammen oven i lampeudtag ( lampestik) i den Klemme der er mærket N 

Den røde i den der mærket M1 og de gul/grønne i den der er mærket PE eller med jordledertegn ( en lodret med 3 små vandrette . 

De brune og de sorte skal fortsat sidde som de gør i samlemufferne. Dem har du vel ikek skilt ad. 

Husk at yderkappen på din lampe ledning skal ind under aflastnings bøjlen i stikprop. Det er ikek nemt men det skal være sådan. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg har lige prøvet som du har foreslået, men der er stadig ingenting, der virker. Jeg har tage ledningerne ud af samlemufferne, da ingenting virkede og jeg tænkte jeg ville prøve mig frem.

Det gør vel ikke nogen forskel om ledningerne sidder i samlemufferne eller ej gør det? Er det ikke bare for at holde dem samlet?

De ledninger, som sider/har siddet i en samlemuffe, skal stadig sidde sammen i samlemuffen. De giver forbindelse til hinanden.


fase

Tusind tak for hjælpen! Nu virker det hele endelig! Jeg havde ikke lige tænkt over at de gav forbindelse til hinanden i samlemufferne

Man skal HORE meget før ørene falder af.   

Nej de ledninger er ikke i samlemuffen "bare for at holde dem sammen"




Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Man skal HORE meget før ørene falder af.     

Ja, hvad er det danske sprog uden en streg   .


fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis