Forbinde nyt PVC kloak rør i gammel beton brønd fra 1963

Jeg skal forbinde en ny spildevands kloak til en eksisterende brønd. Den nye kloakføring er lavet af PVC, brønden er lavet af beton og formentligt fra 1963.

Banker man blot hul i brønden og lader det nye PVC rør stikke ind? og slutter tæt med cement?

Hvor langt skal det nye PVC rør stikke ind i brønden? Så den flugter med indvendig side eller et par cm?


Kender godt byggeregler på området, og sørger for de bliver overholdt.

30 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg mener der findes en muffe til netop dette og vil anbefale du får en kloakmester til at lave det da det er autoritions krævende arbejde du udfører

Det er noget i denne stil https://www.vvs-eksperten.dk/aflob-kloak-kloak-kloak-overgange-kloak-overgang-til-beton-muffe-110-mm-192614000?gclid=Cj0KCQjwk_TbBRDsARIsAALJSOYZIedm2ACbFEl9L0uv9-FYN36ixnHMMB_2EfLANh8Vw3GYOiqUo4MaAnSpEALw_wcB


Men den kræver en åbning.

den her bruges til samling af pvc og beton rør og her er diverse overgange

Jeg tror trådstarter mener tilslutning til kloakbrønden og ikke et betonrør.

Nu er jeg ikke kloakmester, men jeg mener at tilslutningen skal ske i bunden af brønden sådan at spildevandet ikke plasker ned. Dvs der skal laves hul i bunden af brønden så spildevandet kan sive ind igennem på brøndens bund og der lukkes tæt omkring røret med beton.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce

Så laver man nedføring i brønd til bundløb.

Du kunne måske bruge denne:

https://www.vvs-eksperten.dk/aflob-kloak-kloak-kloak-overgange-uni-seals-kobling-110-x-127-mm-192567110

Du laver formentlig en banket i brønden, hvor røret kommer ind. 



fase

Man kan ikke lave et hul i beton brønd der passer så godt at der kan bruges gummitætning. Jeg har set kloakfolk støbe rundt om røret uden for. Vær særlig omhyggelig under røret. 

Der skal laves en rende inden i brønden som leder vandet ud, og fra sider på denne rende og op til brøndens sider mures 45 grader i beton. Det kaldes banket og hindrer rotter i at få plads til redebygning m.m. 

Og så skal alt arbejde på spildevand anmeldes til kommunen. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for Jeres svar  

Løsningen bliver at banke / skære hul i brønden, og støbe rundt om den.

Jeg mener at havde læst at tilslutning til eksisterende kloakbrønd skal gøres med forgrenerrør på et af nuværende rør til kloakbrønden. 

Ps. Har du husket vandlås?   

Der er yderligere 20 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis