størrelse på stikledning og tavleledning

Jeg har været ved at kigge i min målertavle for at se efter om der står skrevet noget på min stikledning. Men det gør der ikke.

Så hvordan kan man finde ud af hvad størrelse kablet har? jeg kan komme til at måle  de 4 ledere i stikledningen til at være 6mm udvendig med isolering. Men jeg går ikke ud fra at kablet så hedder 4x6mm2 da man vel måler diameteren på kobberet og ikke isoleringen? + at der jo er en formel for at måle kvadrat på en cirkel.

Tavleledningen måler 5mm i diameter med isolering.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Så er det nok et 4X4 kabel....


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Det er rigtigt, at dimensionen måles på arealet af kobberet. Din stikledning består sikkert af 7 enkelt korer. Du kan finde ud af dimensionen ved at måle diameteren på den enkelte kore og beregne arealet og gange det med 7.

Hvis du oplyser noget om alderen på stikket, er der en mulighed for at finde ud af, hvor stor din stikledning er. Fællesregulativet har givet anvisninger for dimensionen på stikledningen. På et tidspunkt blev det krav at stikledningen skulle være 10 mm2.

5 mm målt på isolationen, kan du ikke bruge til noget. Men arealet med isolation er 23,56 mm2.


fase

Tak for forklaringen

Jeg vil formode at det er det huset er født med, dvs 1960.

Jeg kan ikke røre ved det desværre.

det her er det bedste foto jeg lige kunne tage.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

De farver, du viser, passer ikke med farverne i 1960. Dengang var farverne, så vidt jeg husker, blå, hvid, rød og sort. Kravet var 6 mm2. Klemmerne passer heller ikke med den årgang. Billedet viser også en målerramme, som er yngre.

Selvfølgelig giver det 19,635 mm2. Jeg havde til at begynde med regnet med 6mm, som skulle regnes om til 5 mm. Det giver (5/6)2 og ikke kun 5/6* A.


fase

Målertavle og gruppetavle blev skiftet for et par år siden, men stikledningen blev der ikke rørt ved. Om det så er den oprindelige fra 1960 ved jeg desværre ikke. 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Farverne i kablet er brun, sort, sort med hvid stribe, blå

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Med de farver, der er vist på billedet og beskrevet i dit indlæg, er det ikke de originale farver. Der kan være lavet en forlængelse af kablet med de nuværende farver. Farverne er i øvrigt: Brun, Sort med hvid stribe, sort og lyseblå. Den sorte med hvid stribe ligger op ad den brune for at kende de to sorte fra hinanden og er oprindelig ikke med i reglen for farver i kabler, men er kommet til senere.


fase

I stedet for en forlængelse, kunne det så ikke have været en udskiftning af hele kablet?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis