størrelse på stikledning og tavleledning

Jeg har været ved at kigge i min målertavle for at se efter om der står skrevet noget på min stikledning. Men det gør der ikke.

Så hvordan kan man finde ud af hvad størrelse kablet har? jeg kan komme til at måle  de 4 ledere i stikledningen til at være 6mm udvendig med isolering. Men jeg går ikke ud fra at kablet så hedder 4x6mm2 da man vel måler diameteren på kobberet og ikke isoleringen? + at der jo er en formel for at måle kvadrat på en cirkel.

Tavleledningen måler 5mm i diameter med isolering.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg har været ved at kigge i min målertavle for at... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Jo, det kunne det. Det kan du se ved at tage låget af kabelskabet og se den anden ende af kablet der. Jeg må på det kraftigste fraråde dig at udføre den øvelse. Det er store kræfter, som kan medføre døden at rode i kabelskabe uden kendskab til, hvad du har med at gøre.

Og den kendskab har du ikke.

For øvrigt har du ikke adgang til klemmekassen uden at bryde plumpen, så hvordan kan du tage billeder af ledningerne uden at bryde plumpen. Vis et billede af klemmekassen med låget på.



fase

Det nærmeste du kan komme er at måle uden på hele kablet. Der er angivet i NKT tabeller hvilken yder diameter de forskellige kabler har. 

Hvorfor vil du vide stiklednings størrelse ? 

Hvis det er for at få mere strøm ind, skal der sættes større sikringer i kabel skab, og dermed betales en ret stor en gangs afgift til elforsyningen. Det kaldes tilslutnings bidrag.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg skal have flyttet målerskab og eltavle ned i min kælder som jeg er igang med at renovere. Så stikledningen skal forlænges da elektrikeren ikke forventer at kan trække kablet ned fra loftet hvor det løber nu, da det løber helt ude ved tagfod hvor der er ufremkommeligt og hvor det formentligt er fastgjort.

Jeg kan se 2 af de øverste meter af kablet uden på huset fra terræn og op til taget, men der er ikke noget print på det. Nå men jeg kan vist ikke gøre mere, det må elektrikeren selv klare. Tak for hjælpen til alle.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

den brune ledning skal længere ind i sikrings rammen, kobberet må ikke være synligt tilgængeligt.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis