Jablotron 100

Hej

2 spørgsmål til  Jablotron 100

1 Hvad skal man kigge efter på centralerne? Af specifikationer

Varenr: 46050 JA-101K-LAN Central / indbygget GSM/LAN sender / Varenr: 46601
Varenr: 46070 JA-106 K Central / indbygget GSM/ LAN sender / Varenr: 46606

Jeg skulle have alarmen til at køre sammen med mit i IHC

Eller skal man kigge efter en hel 3. Central

Er fx processor hastigheden ens?  

2.  Er det til selv at programmere en Central som slutbruger?

Hilsen MartinG


Går og roder med lidt af hver : -)
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Martin,

Hastigheden på 101 og 106 er ens. Forskellene på dem er at 101 kan håndtere 50 trådløse/BUS enheder, 50 brugerkoder og 16 PG-udgange og 8 områder. Hvor 106 kan håndtere 120 trådløse/BUS enheder, 300 brugerkoder, 32 PG-udgange og 15 områder. Derudover er kabinettet lidt større på 106, ligesom der er plads til en større nødstrømsakkumulator. 

De fleste, som gerne vil bruge JA100 til IHC, m.v. Vælger JA106, da den har 32 PG-udgange. De 16 PG-udgange på JA101 bliver hurtigt brugt ;-)

Man kan muligvis godt opsætte den selv, men en registreret forhandler/installatør skal opsætte den på Jablotron Cloud, hvis man ønsker at gøre brug af denne. 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Hej igen

Tak for svart.


Oki så Hastigheden på 101 og 106 er ens

Gælder det også de andre centraler? At Hastigheden ligger nogenlunde ens

Måske er det ikke den man skal ligge så meget vægt på.


101 – er det  50 trådløse  + BUS enheder, 50 =  100 enheder?  Eller er et 50 enheder total?

16 PG-udgange – kunne man godt sende 24 V ind igennem de udgangen?

Eller skal jeg have JA-118 N BUS 8 kanals PG udgangsmodul til udgangen? Til at sende 24V ind igennem


Jeg tænker at ville ligge ud med 10 – 15 enheder, men selvfølgelig hvis der skulle magnetkontakter på alle vinduer så stiger det jo lidt i enhederne.

                                                                       


50 brugerkoder er det til de forskellige personer jeg ønsker, at der skulle kunne betjene alarmen?

Fx der bruge en APP? Eller dem jeg vælge at alarmen skal ringe op til , sms, mms eller dem der skal modtage en pus besked?

Kan 2 – 3 personer få en styre app? Så min kæreste også kan styrer alarmen.



Opsætning, så det skulle være muligt selv at lave en opsætning, forgår det hele på engelsk?

Måske det skulle være lidt lige som IHC opsætning?


 Jablotron Cloud,  er det til at gemme alle div. Hændelser ? Fx billeder med vider


Jeg tænker at ville bruge Telenoder sim kort, begge Centraler kan vel køre på GMS  900 / 1800 G2, G3 G4 osv.

Er de ikke ens der?


Og kan 101 / 106 ringe op ved alarm?

Så er der vist ikke flere spørgsmål for denne gang : -)

Hilsen Martin


Går og roder med lidt af hver : -)

Hastigheden er ikke noget problem på nye centraler i dag. 

Det er 50 eller 120 enheder i alt. Uanset om det er trådløst eller bus. 

Hvis du skal aktivere noget med 24V, skal du benytte et potientialfrit relæ, som trækkes af en udgang på fx JA118N. 

De 50 brugerkoder er til panelet. Flere personer kan godt bruge app’en. 

Softwaren findes også på dansk. Nej, opsætningen ligner på ingen måde IHC. 

Jablotron Cloud bruges bl.a. Til at du kan betjene systemet via APP. 

Centralerne kan godt fungere med et Telenor kort. Husk altid at deaktivere pin-koden på kortet. 

Begge centraler kan også ringe op. 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Hej igen 

Jeg takker for dine svar. vender lige tilbage senere

Er lige på kort. 

Er det muligt at bruge fx Cat 6 netværkskabel, til at for tråde enhederne ?

Hilsen Martin


Går og roder med lidt af hver : -)
MartinG skrev den 22-08-2018 21:00:05

Hej igen 

Jeg takker for dine svar. vender lige tilbage senere

Er lige på kort. 

Er det muligt at bruge fx Cat 6 netværkskabel, til at for tråde enhederne ?

Hilsen Martin

 Ja, så længe du bruger cat6 AWG23, så går det an. 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Annonce

Hej igen : -)


Så er der lidt mere tid  i dag.


Endnu en gang tak for svart.


Det kunne godt være at der er andre ting, at fokusere på end hastighed: -)


Måske skulle der kikkes efter centralen med 120 enheder



JA-101K basis centralen - Leveres med et 4 GB hukommelseskort på PCB (kan se der er mere ram? I forhold  til  106K)


Terminaler på PCB print


1x BUS terminal

1x terminal til radio modulet (JA-110R)

1x LAN terminal



JA-106K  - Den er leveret med et 1 GB hukommelseskort


Terminaler på PCB print


2x uafhængige BUS terminaler

1x terminal til radio modulet (JA-110R)

1x terminal til PSTN sender (JA-190X) (hvad bruges denne til? )



programmerbar udgange (PG) hvor mangen Volt kommer der ud af de udgange?

Tror umiddelbart ikke at man kan føre den spænding direkte ind i et IHC input modul.


Ja selvfølgelig skal Centralen være på nettet for at bruge appen : -)


Jeg har kigget på det cat 6 der stå AWG 23 så skulle det kunne bruges.


Hvad kunne der mon, bruges til at sætte en alarm hvis de kortslutter en udendørs kontakt? (Her tænker jeg på en anden gruppe / IHF som alarmen ikke er tilsluttet til)



Vi har en hund på ca. 15-18 kg. en Chevrolet King Charles  som ville have adgang til næsten alle  rum på Hvilken PIR detektor ville være god til dyr?


Hilsen Martin G.


Går og roder med lidt af hver : -)
MartinG skrev den 23-08-2018 21:24:45

Hej igen : -)


Så er der lidt mere tid  i dag.


Endnu en gang tak for svart.


Det kunne godt være at der er andre ting, at fokusere på end hastighed: -)


Måske skulle der kikkes efter centralen med 120 enheder



JA-101K basis centralen - Leveres med et 4 GB hukommelseskort på PCB (kan se der er mere ram? I forhold  til  106K)


Terminaler på PCB print


1x BUS terminal

1x terminal til radio modulet (JA-110R)

1x LAN terminal



JA-106K  - Den er leveret med et 1 GB hukommelseskort


Terminaler på PCB print


2x uafhængige BUS terminaler

1x terminal til radio modulet (JA-110R)

1x terminal til PSTN sender (JA-190X) (hvad bruges denne til? )



programmerbar udgange (PG) hvor mangen Volt kommer der ud af de udgange?

Tror umiddelbart ikke at man kan føre den spænding direkte ind i et IHC input modul.


Ja selvfølgelig skal Centralen være på nettet for at bruge appen : -)


Jeg har kigget på det cat 6 der stå AWG 23 så skulle det kunne bruges.


Hvad kunne der mon, bruges til at sætte en alarm hvis de kortslutter en udendørs kontakt? (Her tænker jeg på en anden gruppe / IHF som alarmen ikke er tilsluttet til)



Vi har en hund på ca. 15-18 kg. en Chevrolet King Charles  som ville have adgang til næsten alle  rum på Hvilken PIR detektor ville være god til dyr?


Hilsen Martin G.

Hukommelseskortet er ikke ram, men bruges blot til lagring af logfiler og billeder fra fotodetektorerne. Logfilerne er ren tekst og fylder ingen ting. Det samme med billederne, som er i en MEGET lav opløsning, så ét billede fylder få kilobyte.

PSTN-senderen, er en telefonsender til analog telefonlinie (det bruger man åbenbart stadig andre steder på kloden!) 

Anlægget kører 12VDC, så udgangene vil maks give 13,7VDC. Du skal nok påregne at have nogle potientialfrie relæer imellem JA100 og IHC. 

Du kan montere en PET-clips i rumdetektorerne, så bliver de husdyrimmune op til ca. 35 kg. Såfremt husdyret bliver på gulvet, og ikke er en kat, der kravler højt op på møblerne :-)

Den med udendørs kontakter forstår jeg ikke. Ved stømsvigt får du en 230V-fejl. 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Hukommelseskortet er ikke ram, men bruges blot til lagring af logfiler og billeder fra fotodetektorerne. Logfilerne er ren tekst og fylder ingen ting. Det samme med billederne, som er i en MEGET lav opløsning, så ét billede fylder få kilobyte.

Lidt sjovt JA-101K og  JA-106K har begge 700 MB til Log hændelse,  tænker det hukommelseskortet er bare som ekstra lagerplads?

” stemme optagelser”  er det en stemme man selv optager ved fx alarm?


PSTN-senderen, er en telefonsender til analog telefonlinie (det bruger man åbenbart stadig andre steder på kloden!) / 

det ville så ikke være tilfældet her : -)


Anlægget kører 12VDC, så udgangene vil maks give 13,7VDC. Du skal nok påregne at have nogle potientialfrie relæer imellem JA100 og IHC.

Tænker om de 13,7 VDC,  var i stand til at trække et relæ,  til at åben op for 230 V?

Du kan montere en PET-clips i rumdetektorerne, så bliver de husdyrimmune op til ca. 35 kg. Såfremt husdyret bliver på gulvet, og ikke er en kat, der kravler højt op på møblerne :-)

Ja det kan være lidt at en udfordring med de husdyr.

Hvad med sådan en type her  : JA-120PW BUS kombi PIR og MW detektor / Varenr: 46625 ville den være bedre til hunde i den nævnte størrelse?


Den med udendørs kontakter forstår jeg ikke. Ved stømsvigt får du en 230V-fejl.

Her tænker jeg på at selve Centralen her , ville være på en HIF og en gruppe for sig selv.

Min udendørs kontakter er på en anden gruppe og  HIF, så hvis de ubudne gæster ville forsøg at kortslutte de kontakter, for at slukke lyset så de kunne få arbejdsro så skulle der komme en pus  / sms besked

Håber det er mere forståeligt nu?


Jeg har hørt det ikke skulle være sådan en stor udfordring med at lave bus tilføring til enhederne, jeg har lavet en lille plant tegning.

 


Går og roder med lidt af hver : -)

Hej   :-)

Var der nogen der kunne, hjælpe med et svar,  med ovenstående  spørgsmål?

Hilsen Martin G. 


 


Går og roder med lidt af hver : -)

Hej,

Du kan ikke selv optage stemmer. 

Du kan sagtens trække et relæ, der kan tåle 230V på kontaktsættet. Jablotron har i øvrigt også 230V-relæer, bl.a. Til montage på din-skinne. 

JA-120PW er en Kombidetektor. Den er ikke bedre egnet til kæledyr, end alle andre. 

Hvis du er nervøs for, at nogen udkobler din lysgruppe til udendørslyset, så monter centralen på samme lysgruppe. Det giver ikke mening, at centralen har sin egen gruppe. Dens strømforbrug er ubetydeligt, og monteres den fx på samme lysgruppe som køle- og fryseskab, så overvåges 230V-forsyningen til dem jo også, i og med at centralen nok skal sladre, hvis strømmen ryger. 

Bus-kablingen er nem nok. Du behøver ikke alle de dåser, - du fører blot dit bus-kabel fra detektor til detektor, som perler på en snor. 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis