Musetrappe på skorsten har forkert hældning.

Hej

Jeg skulle have ny skorsten, endnu engang, da musetrappen på den første skorsten sad for lavt. Nu har jeg så fået en anden murer til at mure en ny skorsten. Og vi var enige om at der skulle være 30 cm fra musetrappen og ned til taglægterne. Han går i gang, vi måler og alle er glade. Nu er han så helt færdig med skorstenen og jeg synes det ser meget mærkeligt ud. Musetrappen har én stigning og taget har en anden hældning. Med det resultat at der er 8 cm mere plads under musetrappen øverst. Mureren påstår nu at man kun kan lave en bestemt stigning på trappen....Nemlig 45 grader. Mit tag er væsentlig fladere.

Er det virkelig ikke muligt at lave en lavere stigning på den famøse musetrappe? 

Det skal nok blive tæt, men det vil se dybt åndssvagt ud med luft over taget ind mod skorstenen. 

Mvh

Helle


Det er skøønt at bo på en gård fra 1721(Uden stråtag). Uddannet tækkemand og byggetekniker.

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Mureren har meget ret. Murstensmål er jo sådan at 1/4 sten er det samme som højden på stenen. 

Altså hvis trappen skal gå 1/4 sten ind, så vil den også komme opad med 1/4 sten. Det vil give 45 grader. Og sokkel på skorsten kan faktiosk kun tages ind med 1/2 sten i hvert skifte. Det giver jo så 1/4 sten i hver side af skorsten. 

Når man laver musetrappe til tegltag, hvor man ikke ønsker zink inddækning, så murer man nedad imod tagsten. Dermed kan undersiden af skorsten sokkel godt få en anden hældning end trappen på overside af sokkel. 

Skal man gøre det samme med stråtag, skulle man mure sokkel op længere nede fra.  Så kunne man efterfølgende skære i undersiden på den vinkel som  man ønsker, og efter den tykkelse som taget skal være. 

Prøv at se Søren Vadstrups artikkel om skorstene under >rådvad centret< Center forbygningsbevarelse.




Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg har ikke tjekket om han præcis skriver omkring dit problem. Men klogere det kan man altid blive. 

Jeg har tænkt,   I stedet for at skære på undersiden kunne man vel mure ned imod et bræt der blev fastgjort rette sted og vinkel.. Så skulle stenene skæres i rette vinkel. På samme måde som når man murer op imod tagudhæng i gavlen.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis