Hvis man i Ålborg betaler 17 kr. Pr m3 fjernvarmevand, så giver det jo også en kW pris. Jeg springer matematikken over da jeg ikke gider at skrive dem! Og understreger, at de ikke er baseret på faktiske forhold.
Lad os antage, at fremløbstemperatureren på nuværende tidspunkt er 70 ˚C og returen er 50 ˚C
Så hiver du ca. 23 kW/h ud af 1 m3 vand - så giver en en kW/h pris på ca 0,75 kr.
Hvis du med en varmeflade kan sænke returtemperaturen med 5 ˚C - dvs. 70 - 45 ˚C
Så hiver du 29 kW/h ud, hvilket giver en kW/h pris på ca 0,60 kr.
Du “sparer” altså 15 øre pr. KW/h. Hvilket er hvad investering skal holdes op imod. Og hvis de eksisterende anlæg kan trimmes, så returtemperaturen kan sænkes yderligere - så forsvinder besparelsen.
Uden at kende alle de konkrete tal, så holder jeg stadig på, at det ikke er for økonomiens skyld men komforten, at en varmeflade skal installeres.