Fin eller medium spartel?

Hej
Jeg skal have ordnet væggene i vores lejlighed og er lidt i tvivl om finishen.
Væggene er pudset beton/mursten og planen er at fuldspartle dem, derefter grunde og male.

Mit spørgsmål går på hvor grov/fin det sidste lag spartel skal være. Jeg tænkte i første omgang at det skulle være "fin", men mange steder har der ikke finere end "medium" og mange guides på nettet og indlæg her på lds nævner også kun "medium".
Er det en dårlig ide bruge "fin"?
Er det svært at få pænt? eller er der noget andet jeg ikke ved?

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen på lds.

Hvis dine vægge skal ligne en bildør, så skal der bruges fin. Men det er pænere efter min smag at bruge lidt noget grovere til vægge. Så enten medium eller vandskuring. Og altid fuldspartle så man får en ensartet overflade.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 19-08-2018 12:11:40

Velkommen på lds.

Hvis dine vægge skal ligne en bildør, så skal der bruges fin. Men det er pænere efter min smag at bruge lidt noget grovere til vægge. Så enten medium eller vandskuring. Og altid fuldspartle så man får en ensartet overflade.

 Tak for velkomsten og svaret.

Det kan være jeg skal prøve det af, og se om vi kan lide det med medium. Jeg tænker umiddelbart at man godt må vide, det er en væg og ikke en bildør  


LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
ev elmand skrev den 19-08-2018 12:11:40

Velkommen på lds.

Hvis dine vægge skal ligne en bildør, så skal der bruges fin. Men det er pænere efter min smag at bruge lidt noget grovere til vægge. Så enten medium eller vandskuring. Og altid fuldspartle så man får en ensartet overflade.

 Hej igen

Blot en lille opfølgning... Nu er de første vægge ved at være færdige og medium er vist lige den struktur vi sigtede efter.


Måske lidt sent men hvis du ikke har opdaget det endnu findes der noget der hedder rullespartel - det er noget nemmere men stiller også lidt højere krav til hvor jævnt underlaget er. Det er under alle omstændigheder en meget hurtigere arbejdsprocess end alm spartel.

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 08-09-2018 12:02:18

Måske lidt sent men hvis du ikke har opdaget det endnu findes der noget der hedder rullespartel - det er noget nemmere men stiller også lidt højere krav til hvor jævnt underlaget er. Det er under alle omstændigheder en meget hurtigere arbejdsprocess end alm spartel.

/BOFH

 Hej BOFH

Når du skriver "hvor jævnt underlaget er", hvilke definitioner har du så?

Jeg overtager snart et hus, hvor vi vil fjerne alt tapet og erstatte det med glasfilt i stedet. Vil du sige det er nok at fjerne tapet samt klister, udfylde eventuelle huller med polyfilla og så bruge rullespartel inden man begynder at sætte glasfilten op?   

Yes - har gjort akkurat det samme selv.

Man ender med samme resultat som ved alm spartling men påføring med rulle på skaft samt udglatning bagefter går MEGET hurtigere.

På pudsede vægge kommer der altid nogle huller når man fjerner søm og skruer fra ophæng, der plejer også gerne at være noget der løsner sig rundt i hjørner, ved loftkant eller stikkontakter - dem foretrækker jeg at spartle ud med noget grovere (og billigere) - typisk lidt mørtel eller fliseklæber, så er der kun en arbejdsgang til dette.

Til vejledning for selve processen med rullespartlen har jeg brugt youtube - og især være meget grundig med primer/forankringsgrunder inden spartel, ellers suger underlaget vandet ud af det alt for hurtigt.

For hvad angår selve spartlemassen har jeg både prøvet med rigtig rullespartel (lidt dyrere end standard spartel, men også brugt alm letspartel med lidt vand rørt i (både dyr og den billigste fra Harald) - alle typerne har fungeret fint for mig. Når man har en ordentlig langhåret rulle som man kan tvære noget fast i er det helt super - der bliver rykket lidt hår ud på de fleste i starten (ligesom når man maler) så de bedste ruller er faktisk dem man har brugt før.

Man kan købe en ergo-spartel til arbejdet, det synes jeg ikke jeg har haft brug for - jeg har brugt en alm 60 cm bred spartel. Jeg syes også at tendensen er at der færre boble-huller når man lige skal slibe let af bagefter - jeg tror det skyldes at spartlen er mere tyndflydende.


/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også