Kabelføring og nye stikdåser - Netværk og el

Hej Lav-det-selv folk

Pr. 1. september overtager jeg et hus fra 1969, og bliver for første gang husejer...

Huset er meget vedligeholdt, og jeg har ikke råd eller lyst til større renoveringer, men jeg ønsker dog at få lavet nogle ting, inden jeg alligevel skal have malet det meste af hytten.

I hovedtræk, har jeg 4 ønsker, hvoraf de 3 nok er realistiske, men det koster jo ikke at spørge...

1 -  IHC-løsninger lyder smart til mange funktioner, men det lyder også rigtig dyrt. Jeg ville gerne investere i noget til strømbesparing, men det er ikke et ønske jeg har for enhver pris. Jeg vil derfor høre om i kender til nogle måske simple og billige løsninger ?

2 - I flere rum at få tilføjet flere stikkontakter. Dét kræver vel en autoriseret elektriker, men kan man forberede noget, for at spare lidt penge til dette ?

3 - Jeg planlægger at trække netværkskabler ud i forskellige rum, til tv, spilkonsoller osv. 

Fra udbyderens fiberbox, vil jeg trække kabel via loftet til et rum med router og switch, herfra tilbage til loftet for fordeling mellem de enkelte værelser. Men dels vil jeg gerne vide hvor dyrt og besværligt det vil være at fræse kablerne ind i væggene, og videre ned til stikdåser. Eller vil det være meget billigere og muligt at gøre pænt, via nogle kabelskinner eller lign. ?

Dels vil jeg i enkelte værelser gerne kunne have flere stikdåser, så det er muligt at ommøblere i fremtiden, uden at skulle trække synlige kabler igennem rummet. Men hvis der er mangel på porte i min switch, vil det da være muligt at have en form for samleboks på loftet, hvis jeg mærker kablerne op, og på den måde styre hvilke kabler/stikdåser der er aktive ?

Eller tænker i, at hvis jeg alligevel skal hyre en elektriker, til at trække strømkabler, at han vil have  let ved også at trække netværkskabler ?

4 - Sidste ønske går på at få nogle bokse/stikdåser op med USB-udtag, hvor man blot kan koble usb-kabler i til opladning af diverse enheder. Er der nogen der kender nogle smarte løsninger i dén retning, eller har nogle gode råd ? 

Nå, men jeg ser frem til at høre fra jer!

Hej Lav-det-selv folk Pr. 1. september overtager... Vis hele indlægget
29 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

det er 2 forskellige signal typer derfor det ikke må tilsluttes en switch

til fordeling af tv slipper du aligevel ikke for en forstærker, der er yousee/stofa godkendt

https://www.av-cables.dk/antenne-converter/macab-cat-line-forstaerker-tvb-02.html?gclid=EAIaIQobChMIi83ojoD-3AIVTBfgCh28TQSfEAEYASADEgK-i_D_BwE

ethernet kablet der skal trækkes der anbefales cat6e stp ligeledes skal væg stikkene i dåserne være cat6e typen

fordelen med cat6e er man kan blæse 10gbit fdd igennem kablet hvis behovet skulle være

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
S. Fabrin skrev den 21-08-2018 09:52:50

Når adapteren ikke kan køre gennem en switch, er fidusen med at bruge den vel gået lidt fløjten. Jeg forestiller mig at placere udtag til net og antenne ved siden af hinanden og føre rør til loft, så man kan trække netkabel, antenne eller telefon(hvis man skulle have brug for det). Der kunne også være brug for en dobbelt eller tredobbelt stikkontakt ved siden af.

Nej fidussen er der stadig, at du bruger dit krydsfelt til at holde styr på hvilket netværkstik der indeholder hvilket signal (TV / EDB). Derudover så kan man nøjes med at spilde en 1½ modul LK som indeholder 2 netværksstik. 1 til tv og en til EDB. Derved kan du stadig få 2 stik kontakter i en 3x1½ moduls ramme.


Sådan ser mit krydsfelt ud - Kablet på nr. 5 er tv

Og jeg har endda kun cat5e som kabel og det virker perfekt..



Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

christiannielsen skrev den 21-08-2018 09:19:28

 virker det uden IHC NET installation?

 

Jep.. Antenne signal fra udbyder til splitter boks (min endda uden forstærkning) herfra IHC kabel over til RJ45 - igennem kabel - IHC kabel fra RJ45 til TV..     Thats it.

Og derved kan du bruge kablet i fremtiden til alt muligt andet end kun et tv signal   


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

hvordan har cat 5e kabler det med 4g/lte støj set udfra du ikke har stp kabler i dit patch panel på tv siden


LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
jetdirect skrev den 22-08-2018 08:14:43

hvordan har cat 5e kabler det med 4g/lte støj set udfra du ikke har stp kabler i dit patch panel på tv siden


 Enig i at jeg ikke har skærmet kabel. Ganske standard Cat 5e.

Signalet er skarpt på alle tv (pt. 3 men 4 har været på) selvom der ikke er forstærker på.

Det ene tv er et 4K og det ser godt ud.. Men jeg vil dog give dig ret i, at skulle jeg lave det i dag, så blev det cat 6..


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

jeg var inde og se på lk ihc og deres panel boks der står der er en minimum længe på 8m for ikke at få et overstyret tv signal og en maks længde man må, er det noget du har oplevet problemer med blot med de 2 spec kabler der kører lige igennem ?

jetdirect skrev den 23-08-2018 09:20:40

jeg var inde og se på lk ihc og deres panel boks der står der er en minimum længe på 8m for ikke at få et overstyret tv signal og en maks længde man må, er det noget du har oplevet problemer med blot med de 2 spec kabler der kører lige igennem ?

 Hej Jetdirect   

Jeg er ikke sikker på jeg forstår det korrekt, men jeg har fra Fiber boks til fordeler boks (passiv) ca. 2,5 meter. Derfra ned til krydsfelt ca. 1 meter incl.  dette kabel der går fra Coixal til RJ45. Derfra går signalet i Cat 5e frem til værelse som er ca. 10 - 20 meter. Derfra tilbage igen til Coixal til RJ 45 som så går til TV..

Og med denne opsætning har jeg ikke oplevet problemer..

Nu ved jeg ikke hvor du bor men ellers var du faktisk velkommen til at kigge forbi til en øl og se resultatet   


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

tak for tilbuddet men det er desværre en del væk fra mig.

Det lyder interesant med coax til rj45 og det er noget jeg vil have i tankerne så man kan undgå dobbel træk af 2 forskellige kabler rj+coax 


LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også