Vaskemaskine - tromlen kører ikke under vask

Min Gorenje vaskemaskine er begyndt på, at tromlen ikke drejer rundt, når den vasker. Ind i mellem gør den, men på det sidste slet ikke. Men den kan godt centrifugere. Er det så stadig kileremmen, det kan være galt med eller er det et andet problem? Motoren arbejder fint.

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen på lds.

Jeg mener et remmen er ok når den kan køre centrifugering. Men for at du selv kan se hvad der er galt, skal du skrue bagplade af. Så kan du se motor nederst, remmen der går op til tromlen. Så sætter du den igang med en lynvask evt. uden tøj i, for at se hvad der sker. Det starter med udpumpning, og bagefter tager den vand ind. Under opvarmning kører tromlen lidt, og du kan så se om motoren virkelig kører rundt, eller hvad der nærmere sker. 

Så kan du afbryde program og lave centrifugering. Her starter det med udpumpning og kører så langsomt op i hastighed. 

Remmen er nem at trække af og på. Så du kan mærke om det store hjul har fat i tromlen eller den eventuel sidder løs. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Der er kun 1 rem og en motor. I gamle dage var motoren viklet med 2 viklinger som kunne køre langsomt til vaske program og meget hurtigere på den anden vikling til centrifugering. Nu er der en motor styring så der kan opnås forskellig centrifugerings hastighed, ligesom der kan speedes langsomt op. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej Erik

Vi er nu nået så langt, at vi er kommet ind til motor og tromle ved at afmontere bagpladen. Det viser sig ganske vist, at remmen er hoppet af. Men vi har rigtig svært ved at få den på plads igen (ret stram!). Har du et godt råd? Skal man fx starte med at montere den på tromlen eller på motoren?

Hilsner Iben

Altid montere den på den mindste remskive først altså motorens. Så holder du den bare inde på den store remskive medens du drejer rundt. 

Men er der en årsag til at den er løbet af. Sidder motoren og den store remskive på plads som de skal. Hvis du tager fat i den store remskive og vrikker den ud og ind må den ikke give sig i forhold til tromlen. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Remmen er på Men den kører skævt og vrider sig ud igen, når tromlen kører rundt. Skal der en ny rem på eller er der måske noget, der er slået skævt?

Hilsner Iben

Den store remskive giver sig, når man vrikker i den. Har prøvet at efterspænde, men det gør ikke umiddelbart noget

Det var også min mistanke, for remmen løber ellers "aldrig" af i en vaskemaskine. Jeg vil tro at du ved at åbne lågen og hive op i vasketromlen også kan få remskiven til at give sig tilsvarende. Det betyder at den hænger godt nok fast i vasketromlen.

Så er det desværre kuglelejerne der er gået, og det i sådan en grad at kuglerne er faldet helt ud. Du kan så nok også regne med at der er sket slitage på akslen, og derved kan den nye tætningsring ikke passe. 

Nu kender vi jo ikke den præcise model, så jeg ved ikke hvor let det er at skifte for dig. Hvis du bagved den store remskive ser et stort tre armet  kryds der bærer lejer og har fat i 3 skruer ude i periferi af tromlen er det den lette slags. Ser du derimod kun et plastkar, så har den indvendige lejer og maskinen skal adskilles i "atomer" 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej Erik

Det er en model med et stort tre-armet kryds. Jeg har prøvet at skrue det løs, men det sidder virkelig godt fast. Da der er tale om en lidt ældre maskine, tænker jeg, at det nok er en ny-investering Rigtig mange tak for dine fine input!

Bedste hilsner

Iben 

Så må du sige farvel til den, og sende den til de evige marker for vaskemaskiner. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis