Rens PC helt

Mit barnebarn har en PC (3 år gammel) som hun siger er helt fyldt op. Vi har fjernet hendes billeder og andre store filer. Jeg tror at der ligger for mange programmer el. lign. som hun ikke kan komme af med. 

Spørgsmål: kan man (selv)  fjerne ALT og så selv lægge window etc. ind igen.  Hvordan gør man det? Hed engang et nyt "image".

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Kan du ikke fortælle lidt mere om PCen f.eks. hvor stor er harddisken. Hvis du ikke kan finde ud af, hvor stor harddisken er, så fortæl hvilket fabrikat og gerne type computeren er. At gendanne computeren skulle være overkommeligt, men så mister I alle data.

Hvis I vil gendanne computeren er der formentlig en recovery mulighed.

fase

Jeg bruger ofte et program der hedder Ccleaner, det fjerne gamle ubrugte filer mv.

Det giver ekstra plads, og gør at pc køre lidt hurtigere.

Har aldrig oplevet at det har slettet noget, der kom til at mangle senere.

https://www.ccleaner.com/ccleaner/download

Jeg henter fra den øverste, når jeg henter opdateringer mv, det fungere uden problemer.

Vi prøver igen, i morgen --

En af de ting jeg har vænnet mig til, er at løbende slette alle de stier der gemmes ved internet browsing.  
Det er ufatteligt hvad der gemmes hvis du går ind under "Historik" eller "Arkiv"som ikke gør andet end at fylde op.

Men ccleaner er virkeligt et godt værktøj som kan anbefales.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Jeg kan også anbefale ccleaner.

Man kan også hjælpe sig selv forebyggende ved at bede ens browser om at slette alt gammel data efter få dage, så har man ikke en masse tung crap liggende.

Endelig er der funktionen afinstaller/fjern program, søg efter det i start menuen.

Her kan i fjerne alt det lort som Windows kommer preloaded med, sammen med ubrugte spil og programmer, på en sikker måde.

Er det Windows 10?

Elektronikteknikeren

Het er en HP laptop. 

Annonce

Nu har jeg fået at vide at det er en HP SpeCtret XT

Windows 10

Prøv at søge på gendan eller recovery. Det gør du ved at klikke på søgefunktionen (forstørrelsesglasset) i proceslinjen. Der kommer så flere muligheder, men problemet er den lille harddisk. Når du skriver, at I har fjernet billeder og store filer, betyder det så at I har kopieret dem til et andet drev eller har I flyttet dem, så de virkelig er væk fra computeren.

fase

Tak for svar. Desværre er det sådan at mit barnebarns PC befinder sig i Bogense, så kommunikationen er ikke ligetil.

Nu har jeg fået at vide at en kammerat har gendannnet til fabriksindstillinger. Nu virker den slet ikke, så jeg giver op.

Tak for hjælp. Kan sikkert bruge det en anden gang.

Så har dit barnebarn et gevaldigt problem. Jeg har før sendt en personlig besked, som du kan læse. Hvis der muligt at tage harddisken ud af computeren, skal jeg gerne prøve at genskabe filerne i den.

fase

Det er da så venligt af dig, men jeg kan ikke overse at undersøge om harddisken kan tages ud, og videresendes.

Måske for jeg brug for din hjælp en anden gang.

Janne

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis