Nilan anlæg vil ikke altid køle

Jeg har for nylig købt et hus med et Nilan anlæg. Anlægget kan køle ved at åbne et bypass spjæld, så der ikke genvindes varme og det er her, jeg har et problem. Kølingen fungerer nemlig ikke altid, hverken når anlægget står på "auto" eller "køl". Nogle gange fungerer det fint og så kan jeg se, at bypass spjældet er åbent. Imidlertid køler anlægget ofte ikke, når det står på "auto" selvom det er væsentligt varmere inde end den ønskede temperatur. Når det er tilfældet, så virker det heller ikke at forsøge at tvinge anlægget til at køle ved at skifte fra "auto" til "køl".

Nogen der er kloge på Nilan anlæg, som kan hjælpe?

PS: Kan man opdatere anlæggets software/firmware?

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis at du kører lidt på siden så er der en liste med "lignende indlæg" her er der i flere tråde skrevet om netop det som du spørger om ;-)

Svarene i alle de tråde jeg har læst, og det er mange, er at det ikke virker, jeg har også set et svar hvor at en har kontaktet Nilan, som også siger at man ikke skal forvente det store, fordi at spjældet ikke lukker 100% for genindvindingen, så en meget stor del af luften ved "køl" stadigvæk blæser igennem varmeveksleren.

Så vil nok sige at denne funktion måske på papiret ser fin ud, men sat på spidsen så er denne funktion fup og fidus.

Jeg har selv i 10 år haft en EC300 og jeg kan heller ikke bemærke afkølingen.

Har I nu fuldstændig styr på indstillingerne af anlægget? 

Jeg mener, der er jo ikke noget i anlægget som køler, så det er begrænset hvad der kan være galt. Bypass betyder jo bare at et spjæld dirigerer luften direkte igennem anlægget og ud af indblæsningsventilerne.

Mine forslag er:

 - Fejl på anlæggets visning af om spjældet er åbent (eller hvor meget det er åbent)

 - eller: indstillingerne af temperaturene i anlægget ikke opfylderne kravene til at lade spjældet åbne.

Der er flere indstillinger til hvad forskellen skal være imellem den ene og anden temperatur for at den givne funktion aktiveres og det kan være at denne forskel er indstillet til at være for stor. Eksempelvis at udetemperaturen skal være 3 grader under rumtemperatur før at spjældet åbner. Og omvendt at udetemperaturen heller ikke må være for kold ift rumtemperatur for at man ikke føler kulde på sig. Har du fuldstændig styr på de indstillinger?

Jeg har et genvex anlæg og det fungerer perfekt med sommer bypass. dejligt.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jeg synes jeg har ret godt styr på indstillingerne og det slår også til engang imellem. Når det gør, så virker det helt efter hensigten og indblæsningen er nærmere udeluften end indeluften i temperatur.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis