Kældervæg

Hejsa.

I forbindelse med skybrud har vi desværre været uheldige at få vand i kælderen. Det er første gang det sker i de knap 3 år vi har boet i huset (muremestervilla fra 1936). 2/3 af kældervæggene har pladebeklædning med isolering, da tidligere ejer har haft person boende i kælderen. Vi har haft forsikringsselskab ude og opsætte affugter og de har fjernet nederste del af pladebeklædning så det kan tørre bagved. Her kom der en overraskelse for mig. Der er opsat gipsvæg på træskelet med dampspærre. Herefter 5 cm isolering (rockwool) og på selve kældervæggen monteret noget der ligner troltektplader. Er der nogen der har set en lignende opbygning før? Vi skal retablere væggen når den er tør og jeg hælder nok meste til at fjerne det hele og pudse op, samt male med diffusionsåben maling i stedet for at genskabe nuværende konstruktion. Lyder det helt skørt? På forhånd tak.

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Pladebeklædningen med isolering bag er meget brugt og den kan være sat op hvis kælderen har været opvarmet for at holde på varmen.

Og troldtektpladerne har jeg selv i min kælder. De er brugt som forskalling da soklen blev støbt og de bliver normalt pudset.


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Ok, jeg havde bare aldrig set det med troldtektpladerne før. Vil det sige det er bedre at lade dem sidde og så pudse uden på dem? Eller evt at reetablere nuværende konstruktion? Vi har fjernvarme i kælderen men opvarmer kun meget lidt. Temp er vel 16-18 grader om vinteren, men det skyldes også at varmerør ikke er isolerede og derfor opvarmer delvist.

Hvis der ingen råd, fugt eller svamp er i konstruktionen ser jeg ingen grund til at ændre på det.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Medmindre der er et godt vedligeholdt dræn ville jeg aldrig turde have den konstruktion i en gammel kælder. Dels er der dårlig ventilation og gips er et fantastisk sted for skimmelsvamp at gro. Dels holder dampspærren fugten inde i væggen, hvor den så vil vandre opad med risiko for fugtskader i de bærende bjælker. 

Hvis der er meget lidt fugt kan det godt holde men det er kun hvis du har dræn jeg ville turde satse på det. 


Ellers er jeg enig i din tilgang væk med træ, gips mv. Puds i hydraulisk kalkmørtel også silikat eller kalkmaling


Ask

Jeg vil klart anbefale og fjerne konstruktionen, og sætte multipor plader op, de pudses og males med diffusions åben maling, så får du isoleret, og der kommer ikke skader hvis uheldet skulle være ude og du igen få vand i kælderen.

Annonce

Det er en konstruktion der automatisk bør få en K3 i en tilstandsrapport, da der der meget stor risiko for ophobning af fugt og dermed skimmelsvampe og andre fugtrelaterede skader.

Hvis der ikke er overdreven fugt i vægkonstruktionen, kan Skamo+ anbefales, da det er et produkt der ikke kan gro skimmelsvampe i.

Ok. Der er ikke omfangsdræn, men umiddelbart heller ikke voldsom fugt/skimmel (med forbehold for at jeg endnu ikke har set væggen pga troltektpladerne). Dog må der være fugtigt da vandet jo kom ind den vej. Der kommer en fugttekniker fra forsikringsselskabet i dag og laver måling, så får jeg forhåbentligt svaret.

Dvs jeg bør fjerne konstruktionen, inklusiv troltektpladerne? Kunne det være en ide at pudse væggen i vandex 75 og montere multipor/skamo+ efterfølgende? Er klar over at det optimale er omfangsdræn, men huset ligger højt på en bakke og der har ikke tidligere været vand i kælderen. Derfor ville jeg gerne spare udgiften til dræn hvis det er muligt.

Vandex er lidt noget som deler vandene her.  Det er et meget tæt produkt der -ligesom en dampspærre - holder fugten inde i væggene og dermed giver det samme problemer med fugt i konstruktion, nedbrydning mv. 

Hvis vandet er kommet ind gennem væggen har du lidt forskellige muligheder

1) satse på at den er et engangsproblem fx grundet højt grundvand lige nu (dog virker en tørkeperiode ikke som det mest sandsynlige tidspunkt at have højt grundvand på men ok). Du laver en løsning med multipor+hydraulisk kalkmørtel (det er den slags mørtel der normalt anbefales til den slags plader så man netop bevarer diffusionsegenskaberne).

2) smække vandex på hele væggen og acceptere risikoen for at det medfører uheldige ting efterfølgende

3) En kombination hvor du putter vandex på de nederste 20-30cm også noget diffusionsåbent derover i håb om at det kan holde vandet ude.

4) et omfangsdræn

Jeg har selv valgt mulighed 3) i min kælder med vandex i visse kanter og på gulvet. Men man skal nok være klar over at det lidt har karakter af en fattigmandsmodel. Omfangsdrænet er klart det rigtige her (men det er også en meget mere omfattende løsning). 

Jeg syntes også du her skal overveje hvad du bruger kælderen til. Hvis det mest handler om opbevaring og ikke ophold vil jeg mene at omfangsdrænet nemt kan blive for dyrt i forhold til værdien. Lav noget som får fugten ud af væggen, køb metalreoler som du stiller lidt ude fra væggen mv. Så kan du sagtens få noget godt ud af din kælder


Ask

Jeg hælder lidt til vandex-løsningen og så multipor plader udenpå for at isolere. Synes dog det er lidt en jungle at finde den bedste løsning. Har talt med min murer som også er vandex-tilhænger og selv har det i sin kælder. 

Der er selvfølgelig en risiko for at fugten stiger højere op. I følge vandex max 30 cm når der er tale om betonsokkel. Er der nogen af jer som har oplevet konkrete problemer med det? Jeg har nemlig ikke kunne finde frem til eksempler hvor der er beskrevet uheldige virkninger på nettet og det har trods alt været anvendt siden 1975.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også