Valg er lægter/regler til loftskonstruktionen?

Hej kloge lav-det-selvere   

Jeg er ved at lave et større værksted, med nye gulve, vægge, loft osv.

Har brug for råd til valg af lægter/regler til loftskonstruktionen.

De afbillede bjælker sidder med 3 meter afstand.

Der skal 15 mm 122x 244 cm. OSB-plader på loftet.


Vil i skrue Reglar direkte på bjælkerne, eller hvordan vil i opbygge det? (Jeg skruer lasker på i Spærtræ, hvis det ikke er i vater)

Det er jo et langt spænd, så tænker at lægter på ingen måde er stive nok over så langt et spænd?!


På forhånd tak 

Hej kloge lav-det-selvere     Jeg er ved at lave... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Forudsat du laver bjælkelag i loftet med passende styrke og forskalling, synes jeg da bare du skal køre på med osb. Den billigste troldtekt agroplade er dobbelt så dyr som 15 mm osb pr m2. 

Køb plader med fer og not, monter dem i forbandt og endestød over forskalling, så bliver det fantastisk. 

Jo grovere troldtekt, des mere drysser det. 

Ang. loftkonstruktion mangler vi lidt detaljer, skal du lave en kasse i laden, eller er det sænket loft i hele bygningen? Mål?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Mange tak for jeres feedback.

Jeg er ved at bliver mere varm på tanken om troeltekt.

OSB i 15 mm koster ca. 53 pr m2. 

Troeltekt i 60x120 cm. 25 mm tyk i beige koster 70 kr. pr m2.

Det vil give bedre akustik er jeg sikker på, samt gøre rummet væsentlige “lysere”, og mindre cigarkasse tænker jeg

Hvad angår værkstedet.

Jeg vil lave en “kasse” i laden.

Vi taler om ca. 9 x 10 meter.

Hvilke dimensioner vil i anbefale til mine “hjælpebjælker”?

Det er jo et kæmpe spænd, så tænker at jeg ikke slipper for at understøtte disse, med flere lodrette stolper til følge, hvilket jeg jo ikke er glad for, da det giver flere forhindringer.

Der hvor jeg skal køre ind med bil/traktor, er det jo ikke muligt med lodrette understøtninger, så der har jeg lidt en udfordring.

En H/I profil er sikker pænt dyr i sådan en længde desværre.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Man kan jo lige give en grov troldtekt, en gang maling - en billig hvid/lys grå loftmaling - i en billig malersprøjte - og så er de løse fibre fikseret.. en meget bedre løsning end osb, der jo også drysser, og akustikmæssigt er meget ringere..

og lysmæssigt en kæmpe gevinst også

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Hvad er det lige for en osb der drysser? 

Og ja osb kan også males hvid ! 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

@maf - osb = dålig akustik / samler også støv, og drysser (det jeg har prøvet (måske for billig?))

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Nu kan jeg jo kun svare for mig selv, men jeg synes at osb plader er ufattelig grimme at se på, også selv om de er malet.

Jeg ville vælge tagkrydsfiner, de kan jo også males hvis man vil lysne dem op, og de samler ikke støv.


Vi prøver igen, i morgen --

Tagkrydsfiner er skam også i spil...


Nu gik mit indlæg ikke på diskussion om hvad der var pænest eller dryssede mest, men mest om loftskonstruktionen :-)

Enig, x-finer er pænere, men også dyrere, og spørger starter med at fortælle han søger en billig løsning. 

Ja, troldtekt har glimrende akustiske egenskaber. 

Nej, osb i loftet, malet eller ej, samler ikke støv. Drysser heller ikke


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

En limtræsbjælke understøttet i hver ende af væggene i "kassen", og en enkelt stolpe på midten, kan danne bæring for spærtræ monteret vinkelret på denne. Under spærtræ skal der forskalling og derefter lofttype af eget valg. 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Et loft der aldrig skal nogen op på. Der skal da ikke stolper ned som understøtning, men en strop op i tagkonstruktionen ovenover. 

Jeg ville nok blot sætte nogle solide brædder (eller gamle gulvbrædder) på højkant med ca. 1,0 m cc afstand mellem hanebåndene på dine spær. Så forskalling derunder til din loftbeklædning. Så kan du lægge isolering op samtidig med du laver forskallingen.


Søren O
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også