Pudsning af kældervæg

Hejsa,.

Står og skal til og i gang med at renovere min kælder, tænker at jeg starter med et lille rum som jeg skal bruge til et extra køleskab som jeg skal bruge til at gære mine øl i (Er ivrig hjemmebrygger) Derfor sætter det også nogle små krav om at det skal være forholdsvist nemt at holde rent,. så tænker at der skal klinker på gulv samt væg...

Da jeg er meget nybegynder indenfor mure faget er jeg lidt i tvivl om hvordan jeg skal gribe det an,.

Kælderen er fra 1929 så væggene er lidt små porøse nogle steder og skal renses af,. hvor grov skal jeg være? er det bare en fin lille børste og fjerne det løse støv.

dernæst skal muren jo bygges op igen og evt revner skal hakkes ud og fyldes op igen, tænker at jeg kan bruge bakkemørtel til dette,.

Er det nødvendigt at fin pudse vægen når der alligevel bare skal klinker på bagefter?

Hvad siger i :P Virker det som at jeg er på nogenlunde rette spor? Eller er jeg helt ude i hampen


Næste projekt må så blive loftet.... som jo nok burde pudses op inden der kommer klinker på gulvet

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ser godt nok klam og fugtskadet ud, find på anden løsning adet sted.

Kælderen har været fugtig og klam,. men det har jeg fået mere eller mindre fået ordnet,. der er stadigvæk en smule opstigende grundfugt i en anden afdeling af kælderen, det er en stor kælder (næsten 120m2) så det er jeg ikke så nervøs for..

I gamle kældre er den gængse anbefaling at murer op i hydraulisk kalkmørtel. Det kan du sagtens få i en grovhed som bakkemørtel, men tricket er at der bruges kalk i stedet for cement. Moderne cementmørtel er meget tæt og lukket, hvilket sjældent går godt i spænd med ældre byggerier som er lavet til at fugten frit kan passere igennem muren. Du kan fx købe produkter hos kalk.dk, hos Stark (Nordisk NHL). Jeg har pudset min kælder op i Nordisk NHL 3,5 0-4mm (svarer nogenlunde til bakkemørtel i grovhed) og er superglad for resultatet. 

Omkring de løse vægge så skal alt løst væk. Brug en hakke eller alternativt mejsel - du skal ikke slå super hårdt, men du skal være sikker på at det som bliver tilbage sidder rigtig fast. 

Derefter kaster du et grundigslag ud (mørtel som er blandet op relativt tyndt også kastes på væggen) og når det er tørt pudser du ovenpå.



Ask
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis