Må man mure en forhøjning til brusekabine i bad, uden afløb på den anden side?

Hej

Jeg har et spørgsmål, der har undret mig i de sidste 3 år, fra da jeg flyttede ind i nuværende lejlighed: Tidligere beboer har muret en ca. 8-9 cm høj kant ind til indgangen til brusekabinen (hvor det eneste gulv-afløb er i badeværelset). Det betyder at vandet fra brusekabinen ikke efter bad ryger ud i resten af badeværelset. Det er i for sig ok, man forstår godt tankegangen. Men på den anden side er der nu ikke noget gulvafløb i resten af badeværelset... 

Mit spørgsmål er så om det er lovligt? Jeg prøvede i starten at ringe til 1-2 vvs'ere, de ville begge undersøge og vende tilbage. Men ingen gjorde det og tiden gik og jeg glemte det. En jeg talte med, måske i et byggemarked sagde at det måske var ligesom i et køkken, der er jo heller ikke krav til gulvafløb, så måske er det lovligt? 

Som en fodnote kan tilføjes, at efter jeg udskiftede vaskemaskinen for ca 2 år siden, var jeg ude et par timer, jeg havde helt glemt at sætte afløbsslangen til afløbsrøret som er ca. 40 cm over gulv-niveau. Da jeg kom tilbage stod vaskemaskinen og hylede/bippede og hele gulvet var oversvømmet (pga den tilmurede kant og manglende adgang til gulvafløb i badeværelset). Heldigvist havde vaskemaskinen en sensor der mærkede at vand-niveauet nu var over ca. 4 cm, det var derfor den hylede og bippede... Sensor-alarmen var heldigvist præcist nok til at vandet ikke røg videre ind på trægulvet i lejligheden (fordi maskinen afbrudte sit program og ikke fortsatte med diverse skylleprogrammer mv)...

Så udover hylen og en kæmpestor forskrækkelse, slap jeg denne gang... Jeg er sikker på at forsikringen ikke havde betalt hvis trægulvet udenfor badeværelset var oversvømmet fordi jeg glemte at sætte afløbsslangen på afløbsrøret og samtidigt havde tidligere beboer tilmuret kanten til brusekabinen hvor det eneste gulv-afløb er! Hvis nogen kender reglerne på området, hører jeg meget gerne fra jer (ikke akut, men jeg skal vide det ifb med evt salg/fraflytning en dag), tak for jeres tid!

Min primære interesse er at vide om det er lovligt ifb med evt salg på et tidspunkt - det giver mig en ro at vide at nuværende vaskemaskine har den vand-højde-oversvømmelses-sensor på gulv-niveau, jeg håber det er standard... Nogen der ved noget? :-)


Her er min signatur...
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Gætter på det er lovligt, begge mine badeværelser er kun med gulvafløb i selve brusekabinen og med en ca 5cm kant. 

En del af lovligheds grundlaget kan også være hvornår lejligheden er opført / badeværelset renoveret. Reglerne kan jo være ændret gennem tiden, hvilket jo ikke gør at man skal ombygge for hele tidne at overholde de nyeste regler.


MVH Njord

Mener det er ulovligt. Afløb skal være på det laveste sted (behøver ikke at være i bruseniche, men praktisk). Ellers skal der etableres et afløb mere udenfor nichen. Der skal også være en opkant ved døren ( mener det er 3cm).


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Hej Njord og Kermit, tusind tak for svar (selvom vi stadigt ikke har "facit" med sikkerhed). Lejligheden er bygget i 2006. Hvornår tidligere beboere har lavet kanten ved jeg ikke, men i det mindste mener jeg at jeg nåede at skrive om problemet til ejendomsmægleren, efter at jeg lige var flyttet ind - så hvis jeg flytter og hører om problemer, sender jeg problemet videre til tidligere beboer (hvis jeg kan)... Men Njord: Fedt, tak - så er jeg ikke den eneste kun med afløb i kabinen. Dine badeværelser er vel ikke tilfældigvist bygget efter eller omkring år 2006? Det er rigtigt nok, reglerne kan afhænge af bygge-tidspunktet...

Kermit: Jeg er også tilbøjelig til at give dig ret i at det er logisk med gulvafløb på det laveste sted, til at absorbere, hvis der fosser vand ud - men om det er et lovkrav, det er stadigt det? Det med opkant ved døren - det kan da godt være det kun er 3 cm kant jeg har. Men det reddede mig sgu' sammen med oversvømmelses-sensoren, da jeg kom hjem og så at hele gulvet var fyldt med vand :-) Så måtte jeg låne en affugter-maskine og lade stå i vistnok 3-5 dage, men ingen reel skade var tilsyneladende sket, pyh...

Ingen jeg har spurgt har kunnet finde ud af det med sikkerhed - love/regler. De professionelle jeg ringede til gad ikke vende tilbage eller kunne måske ikke finde ud af det... Hvis nogen finder svaret, måske et sted i noget lignende bygningsreglementet eller lignende skriv meget gerne :-)


Her er min signatur...

Der skal være afløb begge steder eller ingen opkant ved bad. Der må gerne være kant ned.

Kig i bygningsreglementet.


Elektronikteknikeren

Jeg har prøvet at kigge flere gange - http://historisk.bygningsreglemente...4%2F0%2F42 det er en jungle uden lige, jeg har aldrig kunnet finde hoved eller hale i det. Men nu tog jeg sammen og brugte en del tid: Jeg har fundet at i pkt 3.4.5, stk. 4 står der at der skal udføres gulvafløb i baderum. Under afsnit 4.5, Stk. 5 står der at Vådrum, herunder baderum samt bryggers og WC-rum
med gulvafløb skal opfylde følgende krav: ... 4) Vand på gulvet skal afledes til gulvafløb. Under (4.5, stk. 5)
Bemærk at WC-rum uden gulvafløb ikke betragtes som vådrum. Under 8.4.2.3 Oversvømmelse står der: Stk. 3
Apparater med automatisk vandpåfyldning, der opstilles i rum uden gulvafløb, skal have på-bygget eller indbygget betryggende sikkerhed mod utilsigtet vandudstrømning og skal være placeret således, at udsivning af vand kan kon-
stateres. Nu er vi så heldige at min nuværende vaskemaskine ihvertfald har en oversvømmelses-alarm, det har jeg selv konstateret ved "afprøvning". Jeg ved dog ikke om det er alle der har dette, det håber jeg...

Jeg syntes ikke der står helt klart sort på hvidt for mig, hvilken regel der gælder for den opmuring. Hvor har du set det med at der ikke må være opkant?


Her er min signatur...
Annonce

Hvor mange har et afløb uden for nichen? Jeg har ihvertfald ikke.

Ikke at det svarer på dit spørgsmål desværre.

Mvh.

Mikkel

Jeg har lavet min ældste badeværelse på samme måde ( renoveret i ca. 2002 ). Jeg har i de senere år gået og troet at det var ulovligt, og havde en plan om at lave det om. ( meget besværligt) 

Den nyeste renoveret sidste år, er bare super på det punkt. Der er glasdør ind til kabine, og en lille kant nedad netop lige uden for døren. Resten af gulvet har lidt fald imod bruseniche.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Mener at havde læst, at er badevær. mindre end 3,25 m2 opfattes hele rummet som vådzone, og anvendes der evt. opkanter (som max må være 25 mm høje), vil det være nødvendigt med et ekstra afløb uden for brusenichen for at opfylde kravet om vandafledning fra gulvet.

Et alternativ til opkanter og ekstra gulvafløb, er nedsænkning af gulvarealet i brusenichen, som hele rummets gulvareal så har fald imod. 

Hvad er det som kanten skal? jeg går ikke ud fra at det er for at sætte en prop i så man kan soppe. Hvis det er for at brusegardinet kan hænge inden for så vandet ikke løber ud på gulvet udenfor, så kan problemet vel løses ved at lave/ bore et hul mellem baderum og nische  i gulvplan. Så kan vand udefra løbe ind til afløbet, og vandet fra gardinet vil stadig løbe ned i nischen.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Jeg ville også blot løse det ved at lave en rende gennem kanten hvor vandet kan dræne fra gulvet udenfor. Vandet løber jo ikke ud af brusenichen når fald er mod afløb.


Elektronikteknikeren
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis