Må man mure en forhøjning til brusekabine i bad, uden afløb på den anden side?

Hej

Jeg har et spørgsmål, der har undret mig i de sidste 3 år, fra da jeg flyttede ind i nuværende lejlighed: Tidligere beboer har muret en ca. 8-9 cm høj kant ind til indgangen til brusekabinen (hvor det eneste gulv-afløb er i badeværelset). Det betyder at vandet fra brusekabinen ikke efter bad ryger ud i resten af badeværelset. Det er i for sig ok, man forstår godt tankegangen. Men på den anden side er der nu ikke noget gulvafløb i resten af badeværelset... 

Mit spørgsmål er så om det er lovligt? Jeg prøvede i starten at ringe til 1-2 vvs'ere, de ville begge undersøge og vende tilbage. Men ingen gjorde det og tiden gik og jeg glemte det. En jeg talte med, måske i et byggemarked sagde at det måske var ligesom i et køkken, der er jo heller ikke krav til gulvafløb, så måske er det lovligt? 

Som en fodnote kan tilføjes, at efter jeg udskiftede vaskemaskinen for ca 2 år siden, var jeg ude et par timer, jeg havde helt glemt at sætte afløbsslangen til afløbsrøret som er ca. 40 cm over gulv-niveau. Da jeg kom tilbage stod vaskemaskinen og hylede/bippede og hele gulvet var oversvømmet (pga den tilmurede kant og manglende adgang til gulvafløb i badeværelset). Heldigvist havde vaskemaskinen en sensor der mærkede at vand-niveauet nu var over ca. 4 cm, det var derfor den hylede og bippede... Sensor-alarmen var heldigvist præcist nok til at vandet ikke røg videre ind på trægulvet i lejligheden (fordi maskinen afbrudte sit program og ikke fortsatte med diverse skylleprogrammer mv)...

Så udover hylen og en kæmpestor forskrækkelse, slap jeg denne gang... Jeg er sikker på at forsikringen ikke havde betalt hvis trægulvet udenfor badeværelset var oversvømmet fordi jeg glemte at sætte afløbsslangen på afløbsrøret og samtidigt havde tidligere beboer tilmuret kanten til brusekabinen hvor det eneste gulv-afløb er! Hvis nogen kender reglerne på området, hører jeg meget gerne fra jer (ikke akut, men jeg skal vide det ifb med evt salg/fraflytning en dag), tak for jeres tid!

Min primære interesse er at vide om det er lovligt ifb med evt salg på et tidspunkt - det giver mig en ro at vide at nuværende vaskemaskine har den vand-højde-oversvømmelses-sensor på gulv-niveau, jeg håber det er standard... Nogen der ved noget? :-)

Her er min signatur...
Hej Jeg har et spørgsmål, der har undret mig i de... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Det er da rart at høre, at vi er flere i samme båd. Jeg kan ikke læse hvad der gælder udfra bygningsreglementet, ihvertfald, jeg har postet det jeg fandt om det.

Jeg kunne godt tænke mig at tidligere beboer havde lavet det som ev elmand beskriver det, men de tog så den lette løsning, tidligere beboere kendte måske en murer eller hvad ved jeg (det er sgu' en høj opkant de har lavet, ca. 10 cm, virker ikke helt autoriseret, men passer vist med en flisestørrelse der også er pålagt så det ser ok ud)...

Mit badeværelse er nok 4-5 m2 ialt (brusenichen vel ca. 1 m2), så det er vel ikke det hele der så er vådrum (jvf det med 3,25 m2 fra Frank Chr). Det giver mig lidt ro...

Kovas+Gregeren: Det er rigtigt nok, jeg har også tænkt på at bore et hul ind i opmuringen, men jeg er bange for at det er svært at bore præcist i den rigtige vinkel. Desuden er der gulvvarme nogen steder (er dog i tvivl om det går ind i brusekabinen). Borer man for lavt, bliver det virkeligt alvorligt grimt. Borer man for højt virker det ikke... Det genererer mig ikke i det daglige, var bare nysgerrig efter om nogen mon kendte reglen med sikkerhed.

Jeg er glad for at vi i det mindste er flere med denne "måske ulovlighed", hvis jeg sælger er der nok også en meget lille chance for at køber kender bygningsreglementet/reglerne bedre end folk herinde :-)

Her er min signatur...

Hej,

Det er altid det det bygningsreglement, som var gældende ved arbejdets udførelse der skal overholdes. Så det kommer an på, hvornår tidligere ejer har udført det.

Du skal nok tiltilbage til br95 for etagebyggeri for at finde svaret - vær opmærksom på, at der løbene kan være ændringer! Det er altså en detektivarbejde at opklare om overholder bygningsreglementet.

Men jeg er næsten sikker på, at det var lovligt dengang. Da kravet om to afløb ved opkant til bruser først kom for en håndfuld år siden - men jeg har ikke brugt flere timer i historiske bygningsreglementer!

At der opsættes en vaskemaskine, som kan lukke vand ud på gulvet er i sig selv ikke et argument for, at der er krav om at vandet skal kunne ledes til et afløb - det vil selv sagt sætte samme krav til alle maskiner, som er tilsluttet vand herunder: opvaskemaskiner, køleskabe, kaffemaskiner osv. 

/K

KSC: Ja, helt enig i det hele. Byggeriet er fra 2006. Jeg kan heller ikke overskue bygningsreglementet på det tidspunkt. Med vaskemaskinen: Jeg glemte bare at sætte afløbsrøret ned i det ca. 40 cm høje rør der er i hjørnet, så det betød at maskinen troede den spyttede vand i afløb og tog nyt vand ind - men vandet røg på gulvet, fordi jeg lige havde fået maskinen og den stod midlertidigt forkert og så skulle jeg have en vask over og samtidigt løbe et ærinde... Normalt er der slet ikke noget problem... Men det er jo det samme som med en opvaskemaskine, der er jo heller ikke krav om afløb, det er så i et køkken - men helt enig... Vi kommer nok ikke videre, jeg vil lade det være, indtil videre :-)

Her er min signatur...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis