Skovtræer skygger hele haven

Min søn ejer et lille tot etagers rækkehus i Vejle. Grunden er meget lille og faktisk kun en trekant på godt 150 m2. Imidlertid grænser grunden op til et kommunalt ejet skovområde og der er træer op til 1-2 m fra skellet. Disse træer (ahorn, som smider en masse frø) er nu oppe i Ca. 15 m højde og grunden ligger dermed i skygge en stor del af dagen. Haven er dermed ubrugelig. 

Kommunen mener at så længe træerne ikke er “farlige”,hvad de så end mener med det, er de ikke forpligtede til at sørge for nedkapning, så der kan komme lys og luft til hus og have.

Kan det være rigtigt? Burde de så i det hele taget have udstykket denne lille grund til bebyggelse? Huset er nok omkring 30år og træerne ligeså.

Ingeborg




Når lysten driver værket
Min søn ejer et lille tot etagers rækkehus i... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Ja det kan blive en dyr affære og fælde andres træer uden at havde fået lov.   

Træer der står tæt ved eller i skel til vende- og manøvrepladser, svingningsarealer, oversigtslinjer bør (kan kræves) opstammet i op til 4 meter, i hvert fald på den side af træet der vender ud mod vej og gade.

@ev elmand

Min søn har nok også syntes at det var fint med de træer da han købte huset. Men jeg synes nu at det er kommunen, der burde have tænkt frem i tiden da de plantede træerne så tæt på matriklerne.


Når lysten driver værket

Og der er absolut ingen, der har glæde af den stump skrænt udover hunde, der kan lette benet. 

Kommunen har sikkert plantet træer på en "en stump skrænt" for 30 år siden. Som du selv skriver, så har Ahorn det med at været meget villig til at vokse. Naturen kan være vanskelige at tæmme... 

 


Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

ja naturen er skøn bare den ikke kommer for tæt på :-)


I vores sidste hus havde vi et lille stykke "natur" (det var en gammel å der var blevet lagt i rør) mellem vores grund og et industriområde.
Der blev bygget en børnehave i industriområdet som vores nabo (stadig med det lille "natur") mellem os. "Naturen" var vel 8-10 meter bred, og da vi flyttede ind var træerne ikke mere end 1 meter høje, med masser af skvalderkål og brændenælder.  
På 11 år blev det til nogle velvoksne bøgetræer, og jeg forhørte mig hos kommunen og jeg måtte beskære nogle af træerne så vi kunne få lidt mere lys i haven.
Jeg henviste til at man jo klippede træerne langs vejen, så luftledningerne til gadebelysningen ikke blev ødelagt.
Men kommunen havde ikke tænkt sig at de træer skulle fældes, endsige beskæres, så jeg fik afslag.
Et halvt år senere, udvidede man så lejepladsen hos børnehaven ind i "naturen" så der kun var 2-3 meter fra vores skel til børnehavens hegn. Igen henvendte jeg mig om beskæring, og fik igen afslag.
Så faldt et barn ned fra et af træerne, og vupti så sendte kommunen folk ud der skar træerne ned til ca 2 meters højde, samt tyndede ud i nogle af de største. Jeg var hurtig og snakkede med folkene, og fik dem til at tage de træer der stod tilbage i "naturen" ned i samme højde.

Det jeg vil sige til dig, er at du kan aldrig vide hvad kommunen gør... vores hus blev forringet af, at "naboen" pludselig kom meget tættere på, men vi fik mere lys (og støj) i haven....     


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce

Her retningslinjer fra Sønderborg Kommune: http://en.sonderborgkommune.dk/sites/all/files/Forvaltninger/Teknik%20og%20Milj%F8/Dokumenter/veje-og-trafik/Doc.%204%20Retningslinier%20for%20f%C3%A6ldning%20og%20besk%C3%A6ring%20af%20tr%C3%A6er%20p%C3%A5%20offentlige%20arealer%20i%20S%C3%B8nderborg%20Kommune%20%282%29.pdf

Mange tak for svarer Frank. Her var der måske noget jeg kunne bruge som argument hos Vejle Kommune. 


Når lysten driver værket

Jeg synes ellers at sidste afsnit afskærer dig fra de gode argumenter.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis