Er det muligt at selv udskifte lejer i vaskemaskine motor - Zanussi ZWG5165

Hejsa, jeg ville gerne høre om det er muligt selv at skifte kuglelejere i en vaskemaskine motor?

Model: Zanussi ZWG5165 - 914904422-00?

Jeg har forsøgt at finde fejlen til at den ikke kan (set fra front)køre tromlen rundt med uret, men godt mod uret og at den stopper når den skal skifte program. 

Efter at have skildt den ad og taget gummibåndet af, så laver tromlen ingen larm når den kører rundt og den roterer uhindret. 

Motoren laver larm når jeg drejer den manuelt rundt - den roterer uhindret men kommer med en skærende lyd i begge retninger, men dog mest med uret.


Håber nogen kan svare på dette,

Håber også nogen kan henvise til et billigt sted og købe en motor eller lejere.


Mvh Jan

Video 1

Vido 2

Video 3



Live life to the fullest!
Hejsa, jeg ville gerne høre om det er muligt selv... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Det er lejerne i tromlen, når det er i den størrelse.



Vi prøver igen, i morgen --

Ja, je_ns du har nok ret, godt tænkt/set.

For at kunne skifte lejerne, i motoren, kræver det at remskiven kan demonteres!

Det kunne se ud som om remskiven er krympet på, derved ingen/eller meget besværlig mulighed for demontage af remskiven.

Kuglelejernes inderring har ligeledes stram pasning på akslen, som højst sandsynlighed kræver aftrækker, eller tilsvarende.

GSH skrev den 16-08-2018 15:58:48

Kuglelejernes inderring har ligeledes stram pasning på akslen, som højst sandsynlighed kræver aftrækker, eller tilsvarende.

 En vinkelsliber med skæreskive kan gøre det, (lejet skal jo ikke bruges bagefter), hvis det skulle være det, men lad os se om OP kan få det skilt ad og få den lille drivhjul af.

Nu er der jo kommet et billed på af et motor anker. Det er den roterende del i motoren. I venstre side på billedet sidder en del kobber lameller som overfører strøm fra kullene ind til viklinger på ankeret. Det er det man kalder en kommutator. 

Jeg synes at lyden desværre tyder på at nogle af lamellerne i kommutatoren har revet sig løs, og det tror jeg ikke kan laves.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Fik lige kikket dine videoer igennem, tro nu heller ikke på det er lejerne. (så skal det bagerste leje da være gået helt fra hinanden.)

Så jeg vil anbefale dig, at du skiller motoren ad, så du kan finde problemet.


Vi prøver igen, i morgen --
Annonce

Jeg har desværre ikke haft mulighed for det endnu, da jeg skal have hjælp til at løfte maskine op på et bord - ellers smadrer jeg min allerede dårlige ryg(piskesmæld og discus prolaps). 

Men jeg skal nok skrive herinde hvordan det gik, til hjælp for andre i samme situation.


Live life to the fullest!

Kan du ikke bare tage motoren ud af maskinen mens den står på gulvet, evt. ved af vippe den ind mod muren, (det plejer jeg at gøre og jeg er heller ikke helt ny mere. :-) )?


Desværre kan jeg ikke arbejde i den højde, det ødelægger rygen fuldstændigt :-(


Jeg har købt en ny motor hos Quickparts for 749 kr. og skifter her i weekenden. Billeder følger.



Live life to the fullest!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis