Er installationen lovlig/hensigtsmæssig?

I vores ene badeværelse er der ni lavvolts GU4 indbygningsspots. Da jeg skulle skifte en pære kunne jeg se, at der ikke er en bagdåse - jeg kan se lige op i isoleringen.

Armaturerne er af typen, hvor pæren hviler løst ovenpå en låsering, men jeg kan ikke se klassificeringen af armaturet, og jeg kan ikke gennemskue, hvordan jeg kan pille armaturet ud af loftet, så jeg kan kigge nærmere på det.

I kan se et billede her.

Jeg er bekymret for, at der kan trænge fugt op ved armaturerne og op i det lukkede loftsrum over badeværelset. Og derudover kan jeg komme i tvivl om, hvorvidt installationen overhovedet er lovlig, eftersom der ikke er en bagdåse.

Så tre hurtige spørgsmål herfra:

1. Hvordan piller jeg armaturet ud, så jeg kan kigge på det?

2. Tror I, der kan trænge fugt igennem armaturet?

3. Er installationen lovlig?

Tak for hjælpen!

29 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

det kommer an på hvornår installationen er fra for hvis det har været lovligt, da det blev lavet er det også en legal installation i dag.

kN DER TRÆNGE FUGT IGENNEM----- JA

for at trække en spot ud skal du blot hive ned i demi det de er nomalt monteret med nogle klapfjedre 


Tak for svar mfrost. Ved du hvornår, det ville have været lovligt? Vi har stadig ejerskifteforsikring, og installationen er ikke nævnt i tilstandsrapporten, så det kan være, at de vil være med til at betale (håbet er lysegrønt). Det er mest fugtproblemer og efterfølgende rådskader, jeg er bekymret for.

1. Hvordan piller jeg armaturet ud, så jeg kan kigge på det?

2. Tror I, der kan trænge fugt igennem armaturet?

3. Er installationen lovlig?

1. Tag fat i kanten og træk armaturet ned.  Pas på fingrene så du ikke får fjedrene ned over dem.

2. Hvis der er vådt på loftet, kan der muligvis trænge fugt ned i armaturet.

3. Det ved vi ikke, før der er billeder af armaturet demonteret og typen er opgivet.


fase

Tak for feedback og hjælp til at tage den ud. Der står ikke noget på armaturet - hverken producent, type eller klassifikation, se billedet nedenfor. Men jeg synes som lægmand, at det ser forkert ud, at der er brugt kronmuffer inde i isoleringen...

Er det en lovlig installation?

Og vil der stige fugt op i loftsrummet gennem armaturerne?

Der er en dampspærre ovenpå gipsloftet, men det hjælper jo ikke meget, hvis armaturerne ikke er tætte...

Nu er jeg ikke elektriker, så jeg kan ikke med sikkerhed sige om jeg har ret. Men for mig ser det ulovligt ud, hvis det er halogen pærer der sidder i, udgiver de jo ekstremt meget varme, og jeg tror ikke umiddelbart de omkring liggende materialer kan tåle den varme = brandfare.
Men hæng mig ikke op på om det er rigtigt.

Annonce

Nu fremgår det ikke af dine billeder, om der er en "kasse", som armaturet bliver sat op i, eller armaturet bare er installeret i isoleringen. Du siger godt nok, at du kan se op i isoleringen. Kronemufferne og aflastningsbøjlen ser ud til at være en del af armaturet, og må derfor være lovlig. Der kan mangle en kasse over armaturet. Grunden til, at der er et par kronemuffer, kan være, at det giver mulighed for at skifte ledningstype. Fatningerne er desforuden ikke beregnede til at skifte ledning i. Om der stiger fugt op gennem armaturet afhænger af tæthedsgraden (IPXX), men jeg tror det ikke, med mindre du retter en vandstråle mod loftet.


fase

Mange tak for svar - de er meget værdsat!

Til S. Fabrin: der er ikke nogen bagdåse eller safebox, som armaturet bliver sat op i. Kronmuffen og aflastningsbøjlen, som du ser på billedet, stikker op i isoleringen.

Derudover er det 33W halogenspot - så der er en del varme...

I øvrigt: Jeg kan læse mig til, at de skal være IPx4, da nogle af dem sidder over brusekabinen. Er der nogen med praktisk erfaring sige mig, om den åbne type, som vi har og som fremgår af billedet, kan være godkendt til IPx4?

Hvis du vil have et meget kontant svar, så ligner det noget ulovligt gør det selv arbejde, som jeg ikke på nogen måde ville sige god for. Skift det ud med noget lovligt, eller forsyn det med en safebox, så det bliver lovligt. Tætheden er som det bliver brugt mest i badeværelser. 


fase

Det er netop kontante svar, jeg leder efter - så tak, S. Fabrin :-)

Det er dog ikke ligetil at rette op på, da det er et lukket loftsrum...

olh skrev den 15-08-2018 14:36:03

Det er netop kontante svar, jeg leder efter - så tak, S. Fabrin :-)

Det er dog ikke ligetil at rette op på, da det er et lukket loftsrum...

 Du kan vel sagtens købe et LED spot og skifte det til selv ? Så længe hul størrelsen er den samme

Der er yderligere 19 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis