Troldtekt loft - opstart

Hej Allesammen,

Jeg er en amatør der har begivet mig ud i, at skulle sætte troldtekt op i vores kontor.


Rummet er 243cm*348cm og troldtektens længde skal følge den korte side, i forhold til de øvrige linjer i huset. Det giver en amatør som mig lidt udfordringer i hvordan jeg bedst fordeler/sammen forløbet af pladerne da, troldtekten jo er 120cm og derfor kommer til og mangle 3cm for at 2 plader fylder længden ud.


Hvordan vil i foreslå forløbet af plader? Hvordan vil i starte på centerlinjen?


Håber i kan hjælpe. 


Mvh

Rasmus 

Hej Allesammen, Jeg er en amatør der har begivet... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Til opklodsning har jeg brugt "glaskiler".. 

Det er små plastic stykker i 1,2,3,4,5 mm tykkelser.. Det har fungeret fint


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Er der en der kan hjælpe amatøren her med og udregne et forløb af troldtekt plader i vores gang/entre? Se tegning herunder. Ideelt set vil jeg gerne have troldtektpladernes linjer til og flukte med dem fra stuen. Det vil betyde, at den første lange linje ned i gangen kun skal være 18,5cm bred. Er det for lidt? 


Håber I kan hjælpe?

18,5 cm er normalt lige i underkanten, men når du så kan opnå flugt ind til stuen så synes jeg det er det du skal gå efter.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for svar. Kan I hjælpe med hvordan forløbet af plader bliver bedst? Jeg har meget svært ved og gennemskue hvordan man bedst regner det ud, men vil meget gerne lære det. I kan se målenen på gangen/entreen her. Som jeg har forsøgt og illustrere, så vil jeg meget gerne, at den første bane bliver 18,5cm, da den så vil flugte med pladerne fra stuen.


Håber I kan hjælpe.


Hej allesammen,

Jeg er stødt på en lille udfordring med opsætningen af troldtekten. I selve vinklen af gange er der meget langt fra spærret og over til væggen. Det betyder at forskallingen kommer til og hænge frit i 80cm, hvilket jeg er bange for, får troldtekten til og hænge. 

Hvad gør jeg? Kan jeg sætte noget på tværs til og agere spær? 

Se billede 

Annonce

Den ende på forskalling der er imod væggen SKAL fastholdes hvis det er det du mener. Det kan ikke hænge frit. 

Der skal fastgøres en 1/1 eller 1/2 forskalling som står på kant imod væggen. Den kan jo begynde ude ovenpå 1. forskalling i gangen, der har du jo højden. Hvis væggen ikke er høj nok til at bore rawlplug i må du bruge nogle beslag nedad som skjules af troldtek til slut. Det kan være stykker hulplade ( som bygnings beslag ) der skrues bag på, med 30-40 mm synlig nedenfor (tykkelse på forskalling + troldtek ). Så kan det få flere skruer ind i muren.  

Jeg kan se at du har nogle forskallings ender inde fra tilstødende rum, man  kunne fristes til at  bruge til dem at fastgøre på. Men det ville nok være dumt da de måske forsvinder ved en fremtidig renovering i nabo rummet.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej Erik,

Det gamle forskalling er skåret af til kant for og gøre plads til den nye forskalling. Tænker du så at jeg skal starte med og lægge en forskalling på tværs af den første forskalling og så halvvejs ind og væggen, halvvejs ude så der er noget at skrue i? 

Jeg forstår ikke helt det med beslagene?

Du skal have fastgjort et " hjælpespær " hele vejen langs væggen, så alle forskallings ender kan blive fastgjort. Problemet fortsætter jo ved de næste forskallinger også. Det kan være en forskallingsbræt der sættes fast på væggen så den er vandret netop over hvor forskalling skal ende. 

Det er opgaven som SKAL udføres.

Jeg kan så se at måske det kan knibe med at få den fastgjort på væggen, Hvis det kan lde sig gøre så glem det med beslag ellers vend tilbage.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg havde samme problem og jeg har lavet 3 udvekslinger mellem spærene. Det fungere bare 😊 


Aldrig vær negativ 

Det er også måden at gøre det på, men jeg kan se at der er opsat plast. Det skulle nok have været forberedt.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis