Fri kant på betongulv - afslutning?

Hej folkens

Jeg skal til at støbe betongulv i mit køkken, og det skal stå som råt poleret beton. Det bliver selvfølgelig støbt med både flamingo og støbenet. Det bliver støbt oven på en eksisterende beton etageadskillelse.

Køkkenrummet er åbent ind til stuen, hvor der skal udskiftes gulv senere (bygges i samme højde som betongulvet i køkkenet).

Jeg kommer så til at få en fri kant på betonen i køkkenet, der hvor det skal støde op til det fremtidige stuegulv (plankegulv på strøer) - hvordan bør jeg afslutte den frie kant? Flamingo og støbenet helt ud til kanten? Eller skal jeg støbe lidt ud over disse, så betonen kommer ned og rammer etageadskillelsen? Havde tænkt på måske at lade stopbrættet sidde (brættet som jeg støber hen til for at få en lige kant), da der kommer et lag selvnivellerende øverst.

Jeg er bare i tvivl om hvordan jeg bør afslutte den frie kant, så den ikke revner senere.

På forhånd tak :)

Her er en skitse af området. Den røde streg er hvortil betonen kommer til at gå:

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg ville lægge net helt ud til kanten. Du får et problem med betonafslag mellem træ og betongulv, hvis du ikke lægger en skinne over kanten af betonen. Man kan ikke få en skarp overgang fra beton til træ, uden en beskyttelse af kanten.


 

Tak Uldal

Jeg havde tænkt mig at lægge en 5-7mm fuge mellem den øverste kant af betonen og det fremtidige trægulv, som overgang. Så jeg tænkte at dette burde gøre at der ikke kommer punkt belastning direkte på den øverste kant (når fugen og trægulvet er lagt op til betonen).

Jeg tror egentlig også at jeg har besluttet mig for, at køre både flamingo og armering helt ud til det bræt jeg skal støbe op til. Man kommer jo ikke til at kunne se det, da der vil være den fuge og så trægulvet.

Det var egentlig også mest for at vende tanken omkring hvordan man ville afslutte denne lodrette flade af beton/flamingo, da jeg var i tvivl om hvorvidt flamingoen skulle gå helt ud til støbebrættet. Dvs. når man fjerner støbebrættet, vil man kunne se lag-opbygningen af både flamingo/armering/beton. Det er nok dér jeg ender

Noget lignende dette:

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis