Fugtig mur hver gang det har regnet

Hej 

Jeg er ved at renovere min garage til “beboelse” og har et problem med fugt der trænger igennem nederst på væggen hver gang det har regnet. 

Væggen er 24cm med 4cm hulrum jeg har fyldt med flamingokugler. Har pudset den op i maxit 280 på indersiden og fuget den om på ydersiden i kc50/50/700. Taget ser ud til at være helt tæt og der ligger pap to sten oppe fra jorden. Men der trænger desværre stadig fugt igennem nederst på muren hver gang det har regnet :-( 

Har i nogle forslag til hvad mere jeg kan gøre for at lukke vandet ude inden jeg maler ?

Har set at der er noget  Borups Vandtæt imprægnering til ydersiden og noget vandtæt skalflex puds til indersiden, men ved ikke helt hvad der er bedst og mest langsigtet. 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen på lds. 

Sidder der murpap op på ydersiden af muren i 2 stens højde. Er det så næsten ikke en naturlov at det regner ind. Vandet siler ned at muren og - - - bag ved murpap hvor det ikke kan komme væk. 

Der er normalt murpap 2 -4 sten op på bagsiden af indermur, i hulmuren og bøjet ud under ydermuren.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for svar, jeg forklarede mig dårligt så. Pap’et ligger korrekt som du har beskrevet. Så umiddelbart tror jeg heller ikke opstigende fugt er problemet. 

Muren har jo været tænkt til garage oprindeligt. Så den er måske kastet sammen med for mange udmuringer indvendigt e.l. Hvor vandet kan løbe igennem til indermur.

Nogle foreslag til hvordan jeg bedst får den tæt ? 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Når det nu er noget der skal ændres til beboelse, skal du jo opfylde bygningsreglementets krav til isolering, og så kan du jo lave en ventileret facadeisolering, så du ikke får vand ind den vej.

Hvad siger din byggetilladelse egentlig?

Jeg skal ikke have det godkendt til beboelse, blot lavet til det opvarmet skur/hobbyrum. 

hvordan skal jeg lave min 24cm mur med ventileret facadeisolering, kan du uddybe ?

Jeg tror her menes udvendig isolering, idet du ikke har hulmur nok til dages isoleringskrav.


Elektronikteknikeren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Ah, det kan jeg desværre ikke da muren står i skel til naboen, så kan ikke rigtig ændre udseendet mod nabo. Derfor jeg fugede den om i forsøg på at holde fugt ude og nu leder/overvejer en anden løsning som Borups vandtæt på yderside eller Vandex på inderside.

Hej,

Hvis rummet opvarmes til <5 ˚C så er det jvf. bygningsreglementet opvarmet! Dog med læmpede krav når det er ændret anvendelse - se br18 §259-266.

Der findes forskellige produkter til imprægnering af facader, men det fugten bør stoppes i facaden og ikke bagvæggen.



/K

Jeg er helt enig i at du skal imprægnere udvendig, så det ikke kommer ind i murværket. Men forinden skal du sikre dig at det ikke er oppe ved taget der kommer noget ind i muren.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også