Projekt kælder: kalkning eller silikat eller andet?

Hej allesammen,

Jeg har brug for råd til hvad jeg gør ved kælderens vægge. Lige nu er de skæve med hulle og iøvrigt rillefræset til el. Væggene er lige nu kalket de fleste steder, men et enkelt rum har plastikmaling som skaller. 

Det jeg gerne vil gøre er at pudse væggen op til en mere jævn overflade og så få den gjort hvid. Det er for mig underordnet om jeg skal kalke eller male. jeg synes umiddelbart kalk giver en flot overflade og det skal jo være en åndbar løsning. Ellers har jeg overvejet silikatmaling eller cempexo.

Problemet er at jeg ikke har ret godt styr på hvad der hæfter på hvad osv. Kan jeg bruge almindelig cementbaseret pudsemørtel oven på de kalkede vægge evt med forankringsgrunderforinden og så kalke efterfølgende og igen evt med forankringsgrunder forinden?

Eller skal jeg pudse op med kalkbaseret mørtel og så kalke bagefter igen?

Det eneste jeg så vidt muligt vil undgå er at skulle have alt kalken af der sidder der nu.

På forhånd mange tak   

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

For det første er cementbsserede produkter no go i en kælder med fugt (det lyder det som du har). 

I min egen kælder har jeg brugt følgende opskrift: 1. Alt løst bankes helt ned. 2. Der pudses op med hydraulisk kalkmørtel de steder hvor der er huller (her ville jeg så. Nok ikke pudse udenpå kalken men det tror jeg egentlig godt du kan hvis den ellers sidder ordentlig fast). 3. Silikatmaling til indendørs brug 

I forhold til plastmaling så har keim en silikatgrunder der kan hæfte på det. Meb det er noget du kun skal bruge hvis det handler om spredte rester. Det er vigtigt at du ikke efterlader større områder med intakt plastmaling for det er ikke diffusionsåbent og vil næppe holde i længden.

Silikatmaling kan iøvrigt bruges direkte på kalk uden problemer 




Ask

Hej Ask,

Mange tak for svar, og undskyld mit sene svar. Jeg vil forsøge at følge din opskrift. Jeg er lige nu i gang med at prøve at skrabe kalken af. Nogle steder falder det nærmest af i flager og jeg mistænker at der måske har været limfarve indenunder? Andre steder skal det bare skrabes af.

Hvordan har dit arbejde holdt? Har du fugt i din kælder (til sammenligning)

Nye indmuringsdåser til EL er sat fast med fliseklæber. Kan det hydrauliske kalkmørtel godt hæfte på det eller skal jeg bruge en form for grunder?

Tak igen på forhånd.

Ja jeg har noget fugt i kælderen (ikke voldsomt, men nok til at det kan mærkes). Arbejdet blev lavet sidste efterår og vinter - så det er lidt tidligt at vurdere hvordan det holder. Generelt tror jeg du kan få næsten hvilken som helst løsning til at holde i 4-5 år (medmindre du har ekstremt meget fugt) - der hvor den store udfordring kommer er at få det væsentligt op over 5 år.

Men min løsning var groft sagt som beskrevet overfor, men derudover har jeg så også etableret nogle udluftningshuller og sat en varmepumpe op (så der også kommer varme herom sommeren hvor jeg ellers slukker for fyret). Varmepumpen sikre også luftcirkulation.

Samlet set har det givet nogle helt andre rum. 

Og som sagt: Hvis kalken sidder fast kan du fint lade den sidde og male ovenpå den med silikat - men hvis du vil pudse plant er det selvfølgeligt noget andet. 

Og du kan sagtens bare bruge kalkmørtel ovenpå fliseklæberen. Det er ikke vedhæftningen som er problemet her men at de to ting arbejder forskelligt over tid. Hvis det bare er en smule fliseklæber så gør det dog nok


Ask

Hej TGK

Såfremt du anvender Cempexo skal du være forberedt på at give det nogle gange. Silikat skulle have nogle fremragende egenskaber i forhold til at være diffusionsåben. Oven på puds af kalkmørtel tænker jeg du får et godt resultat.

Cempexo er egentlig også mest et udendørs produkt såvidt jeg ved. Indenfor ville silikat eller kalk være mit go to. 

Hvad du så vælger er nok mest smag og behag. Silikat er vist lidt mere rengøringsvenligt men det er så det. 


Ask
Annonce

Tak igen.

Løsningen bliver Weber KKh 35/65/500 i korn 0-4 til det grove pudsearbejde med at fylde diverse huller osv. Herefter samme fra Weber med korn 0-2 kørt over med filtsesvampbræt.

Herefter bruger jeg silikat som foreslået- det er lidt en jungle med så mange forskellige slags. Tænker først at bruge Keim ecosil-ME med forudgående fixativ. Andre jeg har hørt godt om er dinova og auro 303. Er der nogen i har gode erfaringer med?

Jeg hsr selv brugt keim ecosil med iblandet fixativ. På nyt puds var indledende behandling ikke nødvendigt. 

Jeg valgte keim på grund af deres store farveudvalg og fordi jeg i et enkelt rum gerne ville have anti skimmel maling som de også har. 

Men husk et par gode sikkerhedsbriller og handsker. Silikat ætser lidt i våd form 


Ask

hej - jeg har anvendt silikat-maling i vores 60er hus, hvilket er nemt at arbejde med. Efter pudsning af væggen bør du give den en tur med silikat-grunder/silikatmaling.

I vores hus er kælderen generelt tør - men udluftning er vigtig - ellers vil fugt let sætte sig på de relativt kolde vægge, der er jo er uisolerede.

Efter en større renovering er gulvet gravet op, isoleret og lagt gulvvarme, hvilket også forventes at give et bedre indeklima. I kælderen vaske tøj og bevidst fortsætter vi med en aftrækstørretumbler. Endvidere opsættes en en udluftning a'la Duka pro for at sikre en konstant luft-udskiftning 

Baseret på egen erfaring kan man altså sagtens have en moderne kondenstørretumbler i kælderen. De nye er baseret på varmepumpe teknologi og suger meget effektivt fugten ud af maskinens luft, så den varme der kommer ud fra maskinen er helt tør og bidrager faktisk positivt til et bedre indeklima når maskinen kører 


Ask
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også