Gorenje ovn slukker når temperatur kommer over ca. 220 grader

Jeg har en Gorenje ovn som er begyndt at slukke når temperaturen kommer op over ca. 220-230 grader. Det virker som om der er en varme-sikring eller lign. som slukker for den, fordi den tænder så igen en ca. 10 minutter senere, når den er kølet lidt ned.

Den virker fint på lavere temperaturer. Men problemet opstår altså hver gang vi laver ting som kræver lidt højere temperaturer som fx pizza.

Ovnen er forholdsvis ny (2013), men der er ikke garanti på den mere.

Har I nogen ide til hvordan man kan fejlsøge sådan noget, eller er man bare nødt til at købe en ny?


12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det kunne lyde som om der er for ringe køling rundt om ovnen.


 

Hiv ovnen ud og undersøg om blæseren som skal køle ovnkammeret stadig duer.


Elektronikteknikeren
S. Fabrin skrev den 13-08-2018 18:32:55

Kan ovnen overhovedet varme op til en højere temperatur end 230 °C. Hvis skalaen går højere, kan det være termostaten, der er blevet træt og skal skiftes.

 

Altså ovnen kan indstilles til 250 grader.

Jeg tror fint den kan varme op til det, men så vil den nok slukke kort tid efter.


Gregeren skrev den 13-08-2018 18:52:09

Hiv ovnen ud og undersøg om blæseren som skal køle ovnkammeret stadig duer.

 God ide. Det vil jeg prøve. Jeg synes nu ikke det føles specielt varmt omkring ovnen. 

Da det jo godt kunne virke som om den ikke kan komme af med varmen havde jeg faktisk prøvet at fjerne noget tilpasning ovenover ovnen (det er en indbygningsovn) for at sikre mere fri passage for luft, men det gjorde ingen forskel og det føles ikke som om der kommer meget varm luft ud derinde fra.


Annonce
Gregeren skrev den 13-08-2018 18:52:09

Hiv ovnen ud og undersøg om blæseren som skal køle ovnkammeret stadig duer.

 

Så fik jeg hevet ovnen ud. 

Der ser ikke ud til at være nogen blæser på siderne af ovnen. Måske er der en på bagsiden, men den kunne jeg ikke komme til idet jeg ikke kunne hive ovnen nok ud ene mand. Kan evt. prøve igen senere med hjælp.


Men når jeg tænder ovnen er der helt klart en blæser som blæser luft ud fra ovnen. Der kommer bare ud lige over lågen og bliver blæst fremad. Jeg vil tro, at den hiver kold luft ind på bagsiden og blæser det rundt om ovnkammeret og ud på fronten.


Ovnen er denne model fra Gorenje: BO7554AX





Ovnen hiver sikkert kold luft ind under lågen, og ud igen over. Når du skal tage den ud er det godt at have en skammel eller lign at sætte den på. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 13-08-2018 20:58:12

Ovnen hiver sikkert kold luft ind under lågen, og ud igen over. Når du skal tage den ud er det godt at have en skammel eller lign at sætte den på. 

 Ja, det kunne godt se sådan ud. Jeg fik den lige helt ud denne gang. Der er heller ikke nogen blæser på bagsiden.

Jeg kan også tydeligt høre blæseren gå i gang når jeg tænder ovnen. Bare jeg tænder for ovnlampen går den i gang.

Hej Lennart

Forholdsvis gammel tråd, men fandt den frem på google da jeg er ved at være godt træt at samme model (BO7554AX).

Fandt du en løsning på problemet? Vi oplever også at vores ovn slukker når den er >230 grader - hvilet også betyder vi ikke kan lave fx pizza. Og ligesom ved dig kan vi også tænde igen når ovnen er kølet ned.

Jeg har fundet denne, med ved ikke om det kunne afhjælpe - lyder måske lidt til at det ikke bare er et enkeltstående tilfælde.

https://www.skiftselv.dk/reservedel/gorenje-bo7554ax-387643/6066724/


Hvis du har fundet en løsning så skriv endelig. På forhånd tak.


/AmdiP

AmdiP skrev den 17-03-2019 15:35:36

Hej Lennart

Forholdsvis gammel tråd, men fandt den frem på google da jeg er ved at være godt træt at samme model (BO7554AX).

Fandt du en løsning på problemet? Vi oplever også at vores ovn slukker når den er >230 grader - hvilet også betyder vi ikke kan lave fx pizza. Og ligesom ved dig kan vi også tænde igen når ovnen er kølet ned.

Jeg har fundet denne, med ved ikke om det kunne afhjælpe - lyder måske lidt til at det ikke bare er et enkeltstående tilfælde.

https://www.skiftselv.dk/reservedel...3/6066724/


Hvis du har fundet en løsning så skriv endelig. På forhånd tak.

 

Hej Amdi


Jeg fik aldrig løst problemet.

Køleren kører i hvert fald. Det kan sagtens være, at det er den der overophedningssensor. Men jeg fik aldrig prøvet at skifte den.

Det er mega irriterende. Lavede pizza så sent som i aftes og den slukkede 2 gange i løbet af de 4 små pizzaer jeg skulle lave.

Skriv gerne om den der sensor du fandt hjælper.



Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis