Beskytte mod nedbør under byggeri?

Jeg er ved at mure op på en tilbygning til garagen med lecablokke. Tager dette skade af regn, er det bedst at tildække eller er det ligemeget. Jeg tænker her specielt på hærdningen af nye fuger om de tager skade af længere tids (flere dages) udsættelse for regn.

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Normalt tildækker man over hulmuren, men det er for at isoleringen ikke skal blive plaskvåd. Fuger tager ikke skade af lidt regn når der er gået 2 - 4 timer efter opmuring. Hvis det skyller ned under opmuring kan muren godt "vælte" lidt fordi fuger bliver for bløde. 

Min gavlspids på garage/værksted er netop væltet lidt indad. Det regnede mere og mere medens mureren stod helt oppe på stillads + en lille skammel, og ville gerne gøre spidsen færdig. Men bagefter kan man se at muren går lidt indad.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ok jeg må lige kigge når det er tørt, det er dækket til nu, men det regnede en del da jeg murede to overliggere på så håber ikke de er kæntret. Jeg spændte desuden to brædder på for lgie at holde dem i ro. Det er enkeltmur uden isolering

Ved enkeltmur er det kun i de allerførste timer det kan tage skade. Lige bortset fra hvis det sætter ind med frost umiddelbart efter. Men mon ikke din mur bliver tør inden frosten kommer. 

Ja man ved jo ikke med den varme sommer, hvis vi skal have et gennemsnit til at gå op. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Mørtel der bliver tilført vand inden hærdningen (ca. 28 dage) kan risikere at der aldrig hærdes op til fuld styrke.

Så derfor skal der altid afdækkes i regnvejr og mursten m. m. skal være tørre, og altså ikke have henstået uafdækket før indmuringen

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis