Vand i kælder under ombyg

Hey alle, 

Er igang med den store ombygning, hvortil vi blandt andet skal have lavet gulvvarme i kælder. Da vi nu har fjernet gulvet til fundament nivau kan jeg se at der grundet de sidste dages regn ligger ca 3 CM's vand midt i rummet. Er det noget jeg skal være bekymret over? Min bekymring går på at fliserne kan flække grundet vand tryk nedefra?

ps. Vi har ikke fået lavet dræn endnu, men regner med at dette skal laves inden for et par år. yderligere har vi aldrig haft vand i kælderen.

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen på lds

jeg har en kælder hvor der er drænet under gulv og hen til en pumpebrønd. Der tiger vandet ikke nok om sommern til at der skal pumpes. Og det undrer mig at det smule vand der lige er kommet kan få grundvand til at stige i din kælder. Prøv om du kan lokalisere om det strømmer ind udefra. er det mest i et hjørne af huset hvor der er tagnedløb kan det være f.eks. en utæt tagbrønd. 

Du skal ikek være bekymret for at fliser kan slippe på grund af vandtryk, men du får naturligvis våd isolering 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg synes at kunne se på billedet af dit kloak rør at grundvand er ca. 20 cm under terræn. Men ved nærmere kiggeri, er det måske taget før udgravning, da jeg på det andet billede kan se røret klodset op. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Passer meget godt, kan også være VVSerne som har lavet en dårlig samling, men syntes ikke det lugter. Det er 2 forskellig rum, ene er badeværelse, hvor der skal installeres gulvvarme, det andet er et lille rum, hvor alle installationer samles hertil er kloakrøret skiftet.

Hej,

Prøv at pumpe vandet væk, så er det nemmere at lokalisere, hvor det kommer fra. Hvis det er grundvandet, som stuver op bør du dræne under isoleringen! Formoder at der er gravet 350-400 mm længere ned end ved det gamle gulv, hvis ja - så kan grundvandet trykke isoleringen op, hvilket kan medføre opbrud i betonen.


/K

Annonce

Har lige tjekket kloakken igen alt ser fint ud, men opdagede tilgengæld at fundamentet har et hul ved kloakrørs indgang til kælder. hullet går et godt stykke ud ca 60 cm, så mistænker vandet kommer derfra da jeg ved regnvandet samles over dette punkt, ved kraftig regn. Prøver at fjerne vandet og se næste gang det regner. 


KSC skrev den 13-08-2018 13:28:07

Hej,

Prøv at pumpe vandet væk, så er det nemmere at lokalisere, hvor det kommer fra. Hvis det er grundvandet, som stuver op bør du dræne under isoleringen! Formoder at der er gravet 350-400 mm længere ned end ved det gamle gulv, hvis ja - så kan grundvandet trykke isoleringen op, hvilket kan medføre opbrud i betonen.

 Min enterprenør mener ikke det er nødvendigt, men er sku ikke helt sikker hvor meget vand skal dertil før det er nødvendigt med dræn?


Hvis opstuvningshøjden ligger over underkant isolering, bør der drænes.



/K

KSC skrev den 13-08-2018 14:36:58

Hvis opstuvningshøjden ligger over underkant isolering, bør der drænes.


 Undskyld for newbi spørgsmål, men hvad betyder "opstuvningshøjden" ?

Når der er gravet ud koster det "ingenting" at grave 1 - 2 rende 15-20 cm længre ned, lægge drænrør i og grus over. Du skal naturligvis have et sted det kan løbe hen. Så der skal måles på bundkote i brønd udenfor. 

Pumpebrønd kan være nødvendig, men det er en nødløsning da det skal vedligeholdes m.m.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Den højde som vandspejlet står i - mere korrekt hedder det kote og ikke højde.


/K

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis