Gasfyr taber vand

Hej Alle,

Jeg har et gasfyr Vaillant EcoTech classic ca. 10 år gammelt. Det har altid kørt stabilt, men nu er det begyndt at tabe vandtryk. Jeg har tidligere måttet fylde vand på ca. 1-2 gange om året, men den sidste uge har jeg fyldt på hver 3 dag (tab af mere end 1 bar). Ekspansionsbeholderen er tjekket; den lyder fint når man banker på den, og da jeg tog trykket af anlægget havde den ikke mistet tryk.

Begge overtryksventiler er knastørre. Men noget jeg har observeret er, at da jeg tog slangen som fører kondensvand væk drypper den konstant med vand. Mest når fyret varmer, men også langsomt, når det ikke gør. Det er eneste mulige læk efter hvad jeg kan vurdere, men kan det passe og hvor meget kondensvand skal der dannes naturligt? (den har dryppet en mindre balje fuld i løbet af en weekend)

Her er lidt billeder:

Nogle gode råd?


 

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Prøv at lade fyret stå slukket 4-6 timer. Efter kvarter til 1/2 time skal kondens vand være slut. Kommer der stadig vand må jeg holde med holgerduke. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 13-08-2018 12:46:04

Prøv at lade fyret stå slukket 4-6 timer. Efter kvarter til 1/2 time skal kondens vand være slut. Kommer der stadig vand må jeg holde med holgerduke. 

God idé. Vil det sige, at fyret skal være slukket 4-6 timer før jeg tjekker for fortsat kondensdryp eller skal kondensdryp bare tjekkes 30min efter at jeg har slukket det?


 

Annonce

Jeg mener det bør stoppe med kondens dryp kort tid efter du har slukket. Så du kan da blive klogere af at tjekke sådan løbende. Det kan godt være at en utæthed i veksler kan blive lidt tæt igen når det bliver koldt, men det er da en måde at sikre sig på, 

Du kan nok ikke lukke helt af ud til dine radiatorer / gulvvarme, det skal være på både frem og retur.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Nu har jeg haft fyret slukket i 2 timer, og den drypper fortsat (dog langsomt) fra kondensafløbet, så det er nok veksleren der skal skiftes. Er det noget man kan gøre selv? Er ferm på fingrene og vant til at reparere lidt af hvert, men selvfølgelig ikke uddannet til at arbejde med gas/vand....


 

Tak igen, jeg må hellere få én til at hjælpe mig selvom det ser rimelig overskueligt ud. 

Der er én der sælger netop den veksler, der passer til min 196 2C på DBA i ubrudt emballage til 3200 https://www.dba.dk/gasfyr-vaillant-...006442930/ lyder den pris ikke meget fornuftig?

Vil en prof gerne montere en veksler, som jeg selv har indkøbt?


 

Ja, de fleste. Men sig det på forhånd.

Mvh.

Mikkel


Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis