Vådrumsgipsvæg

Hej Igen

Efter at have opbygget vores 1. sal er vi nu kommet til det kommende badeværelse. der er bygget 1 væg ind til soveværelset, dog uden beklædning på Badeværelsessiden og den anden væg er slet ikke bygget endnu. det er i forbindelse med den at spørgsmålene her er kommet:

1. Må man bygge vandrør i en gipsvæg?

2. skal lagene til det tilstødende værelse i så fald være vådrumsplader også?

3. hvor dyb skal væggen være hvis der skal laves indbygningsarmature? (hansgrohe ibox)

Håber i kan hjælpe 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du må gerne have vandrør i en gipsvæg. Dog ingen skjulte samlinger selvfølgelig. Der er specielle dåser til indbygning i gips, og det vil jeg tro der skal købes til dit specielle indbygningsamatur. 


Tjek evt. Deres datablad mhb tykkelse af væg. 

Der skal kun være vådrumsgips på badeværelset. Idéen med vådrumsgips er, at den er hårdere end en alm plade, og et brud, vandskade til følge, er mindre sandsynligt

Håber det var lidt hjælp

hej Thomas

Det var det bestemt... efter længere tids søgen fandt jeg åbenbart en folder hos knauf sent i går aftes (har ellers gennemrodet deres hjemmeside) og den sagde det samme :-)...

Hans Grohes Ibox kræver 8 cm, men så er spørgsmålet om det er inde i væggen eller om men må tælle de 26 mm gipsplade med (vi har brugt 70mm stålprofiler indtil nu)

Hvorfor bruger i ikke bare fibergips?

Så kan i også nøjes med én plade på 15mm... Plus det er et meget bedre og mere stabilt materiale.


Elektronikteknikeren

http://pro.hansgrohe.dk/19022.htm   ( Ibox installation nederst)


Det ser ud til at kraven skal justeres sådan, at den støtter den bagerste plade. Så med dine 70mm, burde det være rigeligt

Hej gregeren

jeg tror det er en religionskrig efterhånden, jeg er ikke på nogen sider og vi har da også fibergips i lysninger og gulvgips(som jo er fibergibs) på hele gulvet på 1. salen...

Jeg er af en eller anden grund mere til 2 lagsløsningen, syntes der er en ekstra føles af sikkerhed hvis der sker noget og så syntes jeg væggen lyder mere stabil frem for hul...

Pladerne er desuden købt og skellettet skal bare op... 70 eller 120 mm.... Men uanset hvilken løsning man skulle vælger ændre det ikke en disse ved spørgsmålene ;-)


Annonce

Ja fibergips er både godt og skidt. Jeg lavede badeværelse i skelet af 95mm reglar og 15mm fibergips. Der skal umiddelbart en bulldozer til at vælte det,    men det var noget sværere at tilskære o.l.  Der er også mange forskellige  kvaliteter af gipsplader generelt

desuden er de også så meget tungere at jeg ikke selv kan bære plader i fuld længde, ej heller sikre korrekt opsætning uden hjælp... og jeg laver ret meget af gipsarbejdet selv ;-)


Ringede til Hans Grohe her til morgen som oplyser min 80 mm plads fra yderside væg (fliser). Dog kommer knapper (håndtag) osv til at sidde pænere jo tættere på 105 mm man kommer... så fik vi styr på det... jeg tror jeg løber med 120mm og sikre mig jeg kan isolere ind til kontoret og ikke skal hører på bruseren kører ;-)

Husk at bruge rockwool (tung isolering) og ikke glasuld,    det lyddæmper meget bedre. God fornøjelse  

thomas7600 skrev den 13-08-2018 11:05:11

Husk at bruge rockwool (tung isolering) og ikke glasuld,    det lyddæmper meget bedre. God fornøjelse  

 Takker... heldigt det er det som er købt :-)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis