Overligger i ydermur - muligt?

Hej,

Jeg er igang med den helt store tur, med totalrenovering af hus, samt opførelse af ny tilbygning.I den forbindelse ville vi meget gerne lave en større åbning mellem huset og tilbygningen, hvor vi så vil indbygge 2 højskabe til hhv. køleskab og ovne.

Nu havde jeg så mure forbi i fredags for at kigge på det, men han sagde at det var en utrolig dårlig idé, fordi murværket er så gammelt. (porøse sten og mørtel i det eksisterende)


Har nogen prøvet noget lignende og har haft succes med det? Og har nogen idé om hvad det koster, hvis det er muligt at lave?


Jeg har forsøgt at tegne hvad jeg mener.  På det første billede af huset, kan man se hvordan det ser ud i dag. Det er åbningen til venstre der skal øges fra 80x205, til 122x215. Det betyder at søjlen imellem de to åbninger ændres fra 58 til 48 cm - hvilket mureren ikke mente var en god idé. Har tegnet det på facadetegningen, hvor den røde markering er det der skal åbnes.


Han foreslog at man kunne ilægge en 2 skifters tegloverligger henover begge åbninger, men at det ville blive en dyr fornøjelse, for at få 2 højskabe indbygget i muren. Min kammerat som er tømrer mener ikke at den oprindelig idé vil give problemer, og vil gerne hjælpe med det. Vil dog selvfølgelig ikke gå imod hvad mureren siger, hvis det virkelig er en dum idé.. 

Jeg kan ikke rykke på tilbygningen, fordi der er blevet støbt sokkel og fundament.

Hvad tænker I? :-)

 

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er en klassisk murermestervilla formentlig fra ca. 1920. Det burde ikke give nogen problemer at lave det du omtaler, med mindre stenene er voldsomt porøse. Der skal selvfølgelig ilægges en armeret overligger.

Det kan du sagtens vil jeg mene ud fra et hurtigt overslag, men jeg vil anbefale dig lige at få det eftervist hos en ingeniør - så er du også sikret af hans forsikring og har noget dokumentation du kan vedlægge din byggetilladelse. Det koster ca. 4-5000 kr.


 Certificeret Statiker

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis