Hvor meget gas bruger et fyr

Jeg fik skiftet mit 15 år gamle fyr i vinters i en uge hvor det var op til minus 10 grader.

Umiddelbart synes jeg mit nye Bosch 5000 brugte en anelse mere gas end det gamle på de her meget kolde dage.

1-2 Kbm mere i døgnet og for mit hus på det tidspkt. var det 18 i stedet for 16 Kbm. i døgnet ved minus 10 grader.

Havde nok håbet på at det var omvendt uden jeg dog havde regnet med den store besparelse, da begge fyr er kondenserende typer (ATAG og Bosch).

Målte dage før skift og dage efter skift, hvor fyr var blevet indstillet af montør.


Men nok svært sådan helt at måle over få dage.

Men her i sommers hvor jeg har lukket varme delen i mit nye fyr og kun varmer vand.

Så kan jeg se at det nye fyr kun bruger 0,25 Kbm gas i døgnet, hvor jeg fra gamle målinger kan se at det gamle fyr brugte mindst 1 Kbm.

Det til trods for at vi bruger meget mere vand i dag end for få år siden (børn har nået teenager alderen :-)


Bør jeg evt. få en ud og kigge på det, så jeg er sikker?

Hvem kan sådan noget og er god til det?


Katmus
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Enkelte dage er svære at sammenligne. Hvordan var f.eks. vindpåvirkningen? Stærk vind i -10 versus moderat vind i -10 gør en kæmpe forskel. Samme med vindretninger.

Dertil kommer at det også har betydning om man kigger på den tiende dag i streg med frost? Eller om det er første dag med hård frost, hvor bygning og jord stadig ikke er fuldt afkølet?

Jeg kan se at mine tal for f.eks. Januar 2018 og december 2017 på ingen måde kan bruges til den sammenligning selvom det er samme fyr og samme hus.

Så Du skal nok gøre op med dig selv om en montør-regning står mål med risikoen for at han ikke finder et problem / besparelsen hvis han gør?

I servicerapporten fremgår røgtemperatur, forbrændingslufttemperatur og iltprocent.

Ved at bruge Siegerts formel, kan man nogenlunde regne tabet i røggassen (virkningsgraden) ud.

 

Siegerts formel lyder:

Røgtab = (((Røgtemperatur - Forbrændingsluft temperatur)/CO2 indhold i røggas)*0,8). 

CO2 = 21,9 - Iltprocent (sådan ca.)

 

Et eksempel:

En kedel har en røgtemperatur på 33 grader og en iltprocent på 4,5 (21,9 - 4,5 = 17,4) 

Det giver: (((33 – 20)/17,4)*0,8) = 0,6% i røggastab. 

Hertil kommer strålings- og asketab som nok er på 2 – 3 % 

Det betyder en virkningsgrad på (100% - 0,6% - 3%): 96,4%

Virkningsgraden kan også regnes ud således, hvis røggastabet er en kendt faktor: 100% - (røggastab + strålings- og asketab)

Et eksempel: 100% - (0,6% + 3%) = 96,4%

Ok.. ja det er nok for kort en periode. kan prøve at regne på det når de er forbi til første service og har de nævnte tal.


Katmus

Lige et lille kuriosum.

Det var ikke lige den udregning sælger af gasfyr kom med da vi på arbejde skulle udskifte til kondenserende gaskedler. Der nævnte de virkningsgrad på 112-115 % Jeg smilede lidt af ham (måske grinede) men han forklarede at det var ud fra en gammel udregnings form hvor man havde gassens varme indhold ved forbrænding og så kunne det blive højere end 100% når man havde kondensering.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Har også luret lidt på at virkningsgraden, kan komme over 100 % i et kondenserende fyr.

Og forklaringen er at når røg/varme kondensere, får man samme effekt som i en varmepumpe, hvor man jo også trækker flere kw ud, end man sender ind.


Vi prøver igen, i morgen --

Det er fugten som opstår i røggassen grundet forbrændingen som kondenseres. Når den fugt kondenseres (hvilket afgiver varme) og du kun regner gassen som input får du en virkningsgrad over 100.


Gaffatape, WD40 og en stor hammer!

Ja, det lyder smukt, at der opstår varme ud af den blå luft. Den varme, som opstår i røggassen, kommer formentlig fra gassen. Hvorledes udnyttes varmen fra røggassen så den indgår i opvarmning af huset. Hvis den ikke indgår i opvarmning af huset, må det betragtes som spild. Jeg har endnu aldrig oplevet, at der ved omsætning af energi opstår mere energi end der bliver tilført. Jeg kan muligvis overbevises, hvis der kommer en god teknisk forklaring.


fase

Det er da klart som blæk i brun sovs.   

Det er fordi man ved kondenserende fyr behændigvis (og underlig nok) har valgt at tage udgangspunkt i den nedre brændværdi, modsat normalt i "almindelige fyr" den øvre (eller effektive anvendt) brændværdi. Så man i teorien kommer over 100% i effektiv udnyttelse af gassen. Kald det fake news.- men det ser godt ud på papiret. Alle ved jo godt at man ikke kan hive mere end 100% ud af den indfyret effekt, så at påstå det modsatte - Dass stinkt from svindel und gehumbug.

Fakta. Naturgas øvre brændværdi: 43,82 MJ/m3n 12,17 kWh/m3n(53,02 MJ/kg). Naturgas nedre brændværdi: 39,632 MJ/m3n 11,009 kWh/m3n(47,9516 MJ/kg).

I "gamle dage" havde vi elektrikere jo ofte diskussion med VVS folkene omkring prisen på elvarme contra olie/gasfyr. Det var indtil regering "forbød" elopvarmning ved at hæve afgiften.

Derfor synes jeg det var et alt for smart salgs trick at påstå virknings grad over 100% men han holdt hårdnakket på at det var sådan. Og de højere magter ( indkøbere fra kontoret ) åd den med velbehag. 

Men det var da rart at få en "fornuftig" forklaring fra Frank Chr.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis