Montering af staldvinduer (jern)

Hej LDS
Jeg har kigget internettet tyndt for at finde en guide til hvordan man monterer gamle staldvinduer. Jeg har efter nogle års søgen, fundet nogle brugte staldvinduer som passer nogenlunde i den staldbygning som jeg er i gang med at renoverer. Umiddelbart skulle der jo ikke være de store problemer med dette, men da man ikke har prøvet det før, vil man jo gerne gøre det på den rigtige måde.
Er der en her som kan linke til sådan en guide eller fortælle mig hvordan jeg gør ?
Bygningen er i kridtsten.

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Klods staldvinduerne op med stumper af mursten, så det sidder sikkert og med luft hele vejen rund. Jernvinduer må ikke hvile direkte på muren.

Fug med kalkmørtel. Det kan være nødvendigt at gøre det i flere omgange. Det betyder intet, da ren kalkmørtel hæfter godt. 

Husk skråstillet kant så regn løber af. Det gælder også indvendig så dug der samler sig også løber af.

Kalkmørtel g kridtsten arbejder godt sammen.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Tak for svar.
Jeg har lige smidt et par billeder af de eksisterende vinduer som sidder i bygningen samt dem jeg har anskaffet.
Som jeg ser det, støder de eksisterende vinduer direkte på muren, du skriver at jeg skal lave luft hele vejen rundt, er de eksisterende vinduer så forkert opsat ?

Normalt monteres jernvinduer i kalkmørtel for at forhindre rust som kan forekomme fordi bastardmørtel ikke har samme diffusions egenskaber som kalk. 

Spalten mellem mur og staldvindu er forebyggende hvis der på et tidspunkt er brugt bastadrmørtel. Desuden er jernstaldvinduer forsynet med flanger som dels holder afstand, og dels giver god fæste for mørtelfugen.

Er eksisterende staldvinduer intakte, er der sandsynlig kun brugt ren kalkmørtel, og så vil en rengøring med stålbørsten være tilstrækkeligt.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Super, så blev jeg så meget klogere :-) - så må jeg have fat i noget kalkmørtel, det skal nok blive godt. Tak for hjælpen :-)

Måske dine eksisterende vinduer er rigtig fine - om du tager dem ud og kigger dem efter.. ??
Det vil da være synd, at erstatte med "bastarder" (ikke for at kritisere de fine, som du har fundet.., ) - men er de originale så ringe, hvis de bliver pillet ud / sandblæst / o.s.v.?
blot en tanke?..

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce

Jeg må give Natur ret. Ofte er eksisterende staldvinduer i god stand så de umiddelbart kan genbruges uden de store armsving.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Ja, jeg kan jo lade det komme an på en prøve når jeg nu er i gang, tak for tippene :-)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis