Hybrid solvarme-varmepumpe?

Vi bor et sted uden gas og fjernvarme, og gider ikke pille-/brændefyr. Vi vurderer også, at vi ikke har areal nok til jordvarme.

Pt. har vi en luft-vand varmepumpe til brugsvand og en Genvex med luft-luft varmepumpe til varm luft. Og så har vi elpaneler til komfortvarme når det er under 0°C udenfor. Det er ikke nogen dum løsning, men jeg er principielt imod elvarme, og de to varmepumper er unødigt komplekst, og holder i øvrigt nok højst 10 år mere, så vi leder efter en anden, mere langsigtet løsning.

I min søgen faldt jeg over en artikel, hvor en samling universiteter har testet et setup, hvor en væske-vand varmepumpe (jordvarme-varmepumpe) cirkulerer sin kolde væske gennem nogle solvarmepaneler når det er koldt men lyst, og direkte fra solvarmepanelerne gennem en varmeveksler til en buffertank, når der er sol nok.

Det er ikke noget, der lader til at være udbredt. Er der en åbenlys grund til det, som jeg ikke kan se, eller er det bare et spørgsmål om tid? Man kunne jo evt. krydre det med en enkelt jordkreds eller en luft-vand varmeveksler med en blæser på, til nødstilfælde.


Laver alt selv - koste hvad det vil!
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

øhhh jordvarme kan da laves på en enkelt m2 blot ved at man bore et dybt hul.. har i undersøgt det ??

mfrost skrev den 10-08-2018 13:51:49

øhhh jordvarme kan da laves på en enkelt m2 blot ved at man bore et dybt hul.. har i undersøgt det ??

 Skal det i så fald ikke gøres før huset bygges? Jeg ved ikke hvor meget sådan en boremaskine fylder, men med rørføring osv. bliver det bøvlet uanset hvad, at trække slanger rundt. 

Det er ikke noget vi har undersøgt, men det beskrevne koncept med solvarmepaneler synes jeg virker lokkende, da det jo er næsten gratis i drift en betydelig del af året, hvis der er paneler nok.


Laver alt selv - koste hvad det vil!

Om du køre med solvarmet varmepumpe, jord varmet eller luft varmet varmepumpe, giver stort set det samme el-forbrug, da du har forskellige forbrugere i de forskellige anlæg, der nogenlunde opvejer hinanden.

Du skulle i stedet for overveje at få en luft-vand varmepumpe mere ind over, eller en større end den du har nu, og så få en vand baseret varmekilde ind i din genveks også, så du har varmepumpen til at flytte varme fra udblæsning til indblæsning, og så "efter varmer" med det varme vand.

Hav så 2 luft til vand pumper, hvis du har et stort energi behov, men af forskellige størelser, så du kan køre med den lille om sommeren og den store om vinteren og begge ved extremer.

Drift omkostnings optimering for dit vedkommende vil så komme i form af el-solpaneler, der så kan levere størstedelen af dit el-forbrug til alle varmepumperne, og på dén måde kan reducere din el-regning og indirekte din varme regning gevaldigt. Vær OBS på de skal overdimensioneres så du har nok el om vinteren, men du skal også kunne "slippe af med" den el du laver om sommeren, f.eks. ved at have en/flere el-patroner installeret i dit central varme anlæg, som om vinteren så kan være "sidste udvej" frem for el-radiatorer rundt omkring i hytten.


 

Du skal ikke forvente at du kan opvarme dit hus gennem/ved hjælp af Genvex anlægget, det vil kræve meget store luftmængder.

Lodret jordvarme bliver normalt lavet efter at et hus er bygget. Middelfart kommune er den første og eneste som har lavet en udstykning med lodret jordvarme, mig bekendt.

Prøv at Google: termiske boringer

Du kan også søge/spørge på www.heatpump.dk

Din søgning efter a la "hybrid solvarme" er desværre ikke så udbredt. Det skyldtes efter min opfattelse 2 ting.

1. Lige så snart det drejer sig om hvad der skal stå i fyrrummet, er folks regnemaskiner ved at "brande sammen" for at finde ud af om det nu kan betale sig. Når det drejer sig om f.eks. hvad der skal stå i garage/carport eller køkken, ja så bliver regnemaskinen slet ikke brugt!

2. Efter min erfaring er det de færreste VVS'er som er helt "fremme i skoene" for nye løsninger. Noget af forklaringen ligger selvfølgelig i pkt 1.

Har selv et anlæg med lodret jordvarme, kombineret med solvarmepaneler, (ikke el-paneler). Sammenlignet med energiforbruget før oliekrisen i 1973 og i dag, er mit energiforbrug, til opvarmning og varmt vand, nedsat med ca. 92%.

Lige for at lukke den her - jeg blev inspireret til at regne på det, hvilket egentlig burde have været min første indskydelse. 

Hvis solpanelerne skal være primær leverandør af varme-energi til varmepumpen, så skal de dimensioneres efter worst-case. Det må være en kort, kold og overskyet dag. Af hvad jeg har kunne finde, kan det diffuse lys være helt ned til 60 W/m². Hvis man skal have energi nok til de mørke timer, skal et moderne hus lagre 30-60 kWh, og det vil kræve over 100 m² paneler for at kunne suge den energi i de 6-8 timers dagslys, der er om vinteren. 

Dermed er idéen skudt ned. I hvert fald som primær kilde.


Laver alt selv - koste hvad det vil!
Annonce
Hej  GSH. Jeg er nysgerrig efter at vide hvad det er for et anlæg du klører med, da jeg selv påtænker noget lignende.
Har i dag 8.75 kvm solpaneler som forlængst  har tjent sig hjem, dem ville jeg gerne kombinere med jordvarme.
Hej Stoned:
800 L Bufferbeholder, med solvarmespiral i bunden, samt varmtvandsspiral i toppen. Fra bunden af bufferbeholderen opvarmes 230 etagemeter via radiatorer, Varmepumpen opvarmer henholdsvis top og/eller bunden af bufferbeholderen via en skifteventil. Varmepumpen henter varme fra en 132 m vertikal boring.
12,5 m2 solvarmepaneler opvarmer helholdsvis bufferbeholderen eller retur-brine for den vertikale boring, via en 10 KW varmeveksler. Varmen fra solpanelerne styres af Resol, Delta Sol MX. Når der køres varme til boringen starter Styringen Brine-pumpen i varmepumpen, hvis varmepumpen ikke kører.

Ved at opvarme retur Brine bliver styringen mere simpel, pga. max temperatur for Brine, ind til varmepumpen, ikke må komme over ca 22 gr. Det har ligeledes været muligt at holde Brine retur på under 40 gr. Over 40 gr. går det ud over levetiden på slangerne i boringen. Der er dog til af få slanger som kan klare højere temperatur.

Her i Februar kørte solpanelerne 123 KWh ind i bufferbeholderen og 169 KWh tilbage til boringen.

Sidste kalenderår opvarmede solpanelerne, det varme vand i 17 uger, hvor varmepumpen ikke kørte.

Sidste kalenderår gav solpanelerne i alt 7930 KWh, 3471 KWh til bufferbeholderen og 4459 KWh tilbage til boringen.
Sidste kalenderår var det totale Elforbrug, varmepumpe og Solvarmen = 2595 KWh. For produktion af 12.425 KWh. Retur til boringen ikke medregnet.

Jo lavere fremløbstemperatur, for Radiatorerne (temperaturen i bunden af bufferbeholderen), jo mere varme, fra Solpanelerne, kan der hentes ind i bufferbeholderen, om vinter, for- og efterår.
Fremløbstemperaturen for radiatorerne er ca 34 gr. Her i Februar, ved -12 til -15 gr. var fremløbstemperaturen oppe på 38 gr.
Planlægger at skifte nogle gamle radiatorer, således af fremløbstemperaturen kan komme længere ned.

Sig til hvis du ønsker flere oplysninger.

Tak for oplysningerne. Det er noget i den retning jeg påtænker.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis