1-strengs radiatorsystem - godt eller skidt?

Min søster overvejer at købe et mindre hus på 100m2. Der er placeret fem radiatorer i fire af husets rum, to rum med gulvvarme og to små rum uden varmekilde. Alle radiatorer er tilsluttet som 1-strengs - er det et problem i et lille hus af den størrelse? Der er vel en grund til at man er gået bort fra 1-strengs system?

Huset er bygget i 1961. Det ser ud til at radiatorerne er tilføjet senere, da alt rørføring er synligt.


 

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg har haft et enstrenget anlæg i mange år, det fungere ganske udmærket, dog skal radiatorerne værre noget større, da kun ca ½ delen bliver rigtig varm, gulvarmen kan være et problem, at få til at fungere. I kolde perioder kan det være nødvendigt, at hæve fremløbstemperaturen.

Jeg har i forbindelse med renovering, fået mit system lavet om til 2 strengs, for at få en effektiv gulvarme samt mere fikse radiatorer.


Vi prøver igen, i morgen --

Den største forskel er at et-strengede anlæg aldrig vil kunne afkøle det varme kedelvand så godt som to-strenget anlæg. Derudover kan der være udfordringer med moderne cirkulationspumper (auto) her skal de helst køre med fast cirkulation.  

Tak for svarene.

Huset kører på fjernvarme, så dårlig afkøling kan måske blive et mindre problem - men det kan man vel regulere sig ud af?

Jeg ved ikke lige hvilken fjernvarmeunit der er installeret, den er gemt væk i et lukket skab.

Gulvvarmen er lavet om for få år siden, og skulle være med noget styring. Der var ingen termostater i nogle af rummene med gulvvarme, så tænker at der måske bare bliver reguleret på fremløbstemp?


 

Hvis huser er opvarmet med fjernvarme, kan afkøling betyde en del. Nogle fjernvarmeselskaber kræver en god afkøling af fjernvarmevandet.


fase
Annonce

nu kan jeg se at du bor i 9000 hgvis huset også er i aalborg så er det et KÆMPE problem ikke at få edn god afkøling for her betaler man pr. m3 der løber igennem, så hvis afkølingen er dårlig så skal der flere m3 igennem og det koster, her koster 1 m3 varme det samme om man har en afkøling på 10 grader eller 50 grader 

Jeg vil tro at der, ligesom i vores hus, så er monteret en varmeveksler så det ikke er fjernvarmevand der kører rundt i strengen. Og så er det formentligt ikke noget problem at få tilstrækkelig afkøling. Det kommer dog lidt an på hvor høj fremløbstemp. er. Vi ligger forholdsvis tæt på kraftvarme-værket i silkeborg - så vi har meget sjældent under 60C temp. på vandet. Når det er rigtig koldt kan det godt være 75/80 grader. Og så er det ikke noget problem at afkøle med de 28C som det kræves ved os.  


Varmeveksler og 1-strengs anlæg er ikke noget der giver god afkøling. Det rigtige for optimal afkøling er et direkte 2-kreds anlæg, som er korrekt dimensioneret og indreguleret. Alene varmeveksleren giver dig rundt regnet 5dårligere afkøling.


Søren O

Ingen tvivl om at 2-strengs giver bedre afkøling. Men dermed ikke sagt at et 1-strengs anlæg ikke duer, og ikke kan overholde de krav der er til afkøling..

Normal afregningsform for fjernvarme er efter forbrugt energi. Her er afkølingen ikke så vigtig, blot man kan overholde minimumskravet.

Afregnes der efter m3 er der en stor økonomisk gevindst i at hive mest mulig energi ud af fjernvarmen, altså få så stor en afkøling som muligt. Dobbelt så stor afkøling halverer varmeprisen, hvis vi ser bort fra den faste afgift.


Søren O
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis