Eltavle i værksted.

Jeg har gået med en idé om at opsætte en gruppetavle i mit værksted.

Der er på nuværende tidspunkt 220v i værkstedet og det skal forblive sådan.

Planen er at bruge automatsikringer som afbryder i stedet for stikkontakter når udendørs lys og springvand skal tændes.

Det er jo heller ikke noget problem og nemt at lave.

Men   jeg kunne godt tænke mig at få et phfi relæ med på tavlen. Jeg har før oplevet at der har været fejlstrøm på lyset ude og så kommer vi hjem til en optøet fryser😕 Mit spørgsmål er bare om det vil virke eller om phfi relæet inde i huset vil slå fra først.    


38 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

De vil slå fra tilfældigvis. Enten den ene først eller den anden. Eller oftest begge 2. Men højst sandsynlig den i stuehus først.

Den fejlstrøm på 30 mA som skal få dem til at slå fra, optræder jo begge steder. Er den ene så nogle millisekunder hurtigere end den anden kan fejlstrømmen nå at være slukket for.

Men da den i stuehus rækker over flere grupper, står den måske med 5-10 mA fejlstrøm på forhånd, så den kommer hurtigere på de 30 mA. 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ud over at gruppeafbryderen ikke er en betjeningsafbryder, så ville jeg lave det på en anden måde, hvis du ikke har tanker om andet end en 230'V gruppe i værkstedet og du har plads i din gruppetavle. Opret en gruppe med en kombineret gruppeafbryder og HPFI relæ, så har du værkstedet for sig og opnår at have værksted og resten af huset adskilt med hensyn til afledning til jord. Du bør naturligvis vælge en 13A udgave.

 https://www.greenline.dk/k/elartikl...-hpfi-1p-0




fase

Det er ENTEN ny kabel fra huset som du nævner. Og så bør du få det lavet med 5x2,5 mm2 Så du har muligheder. Men hvis du har korrespondance fra værksted til huset f.eks. på det udvendige lys, så må grupper ikke blandes. 

Eller at få monteret endnu en HPFI på tavle i huset. Den skulle så kun dække Værksted, og derved friholde hpfi fra de fejl der sker i værksted. 

ELLER ny HPFI i huset der kun dækker stikk. til fryser. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Der går jo allerede et kabel fra tavlen i huset, det skal så bare flyttes hen foran hpfi, og så får du opsat hpfi i skurets tavle.

Jeg ville lave en gruppe sikring i hovedtavlen som forsyner kablet til undertavlen, og der skal så sikres ned ad, så du f.eks. har 16A eller mere i hovedtavlen, afhængig af kablets dimension, og 10A i undertavlen.


Elektronikteknikeren
Annonce

Tak for hjælpen. 

Det er 3 rigtig gode muligheder.

Jeg er vild med det kombinerede gruppeafbryder, men ifølge vores elektriker i vores familie, så må han Ikke tilføje relæer på hovedtavlen da der er noget godkendt diagram som fulgte tavlen da han satte den op, så det går nok ikke😕

Tror den bedste løsning for mig er at få kablet forand phfi i huset og så en phfi ud i værkstedet.

Kablet som går ud til værkstedet er fra 74 og har kun 2 led 2.5mm2 så det er måske en god idé at få det udskiftet🙂Værkstedet er forsynet med jordspyd🙂

Men kan jeg køre på den nuværende 13A gruppsikring inde fra huset som det er nu selvfølgelig uden om phfi eller skal jeg op i 16A gruppesikring ?




Du kan ikke køre udenom HPFI relæet uden at sætte en ny gruppe op, og så kan du ligeså godt bruge et kombirelæ. Uanset hvad din elektriker siger, så er du nødt til at få en ny gruppe i tavlen. Den tegning, der var med tavlen, er dokumentation for varmeafledning osv. Hvis tavlen ikke er fuldt ud udnyttet, skulle der ikke være nogen problemer i at udvide tavlen med en ekstra gruppe. Nu kan jeg af gode grunde ikke se tavlen og dens dokumentation, så det er svært at udtale sig om, hvad der lader sig gøre.


fase

Jeg har jo en gruppe som udelukkende styre Strøm til værksted og udendørs lys.

Kan jeg ikke koble den fra phfi i huset og bruge den?

Hvis du i forvejen har en gruppe alene til værkstedet, kan du bare erstatte den med en et kombirelæ, hvor tilgangen kobles på før dit HPFI relæ, så har du en selvstændig forsyning til værkstedet beskyttet med sikring og HPFI relæ. Så slipper du for at lave en tavle i værkstedet.


fase

Der skal være det man kalder selektivitet både i HPFI og sikringer. Det vil sige at den sikring der kommer efter en anden skal være så meget mindre at det er den sidste der springer. 

Hvis du insisterer på tavle i værksted, skal du måske have 13A sikringer inde, og kan så højst få 10 A ude. Så jeg kan ikke rigtig se formålet. Skal der tavle ude i værksted er det med tykkere kabel, så du kan fordele ud med 10A eller 13A. 

Hvis det overordnede mål er at kunne tænde og slukke for Udv. lys og springvand så HPFI ikke slår ud når der er  fejl på dem, så kan du bruge 2 polede afbrydere. Så afbrydes disse installationer både på fase og Nul og det vil derefter ikke påvirke HPFI.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 28 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis