Niveaulering af 120kvm gulv

Hej,

Vi har idag båret 130kvm 22mm massivt Junckers Aske parket gulv ind i huset. Gulvet skal ligges som det sidste i en større renovering, og skal først ligges om et par måneder. Det havde klart været nemmere at få gulvet leveret om ca. 2 mdr., men nu var tilbudet der lige - og så slog vi til.

Trægulvet skal deles i én sektion på ca. 65kvm(stue+ soveværelse), én sektion på ca. 12 kvm(værelse), og én sektion på ca. 35 kvm(2 værelser + gang). Alle sektioner "støder op" til vores køkken alrum hvor der skal være klinker.

Sagen er nu den, at jeg via en krydslaser, har konstateret at gulvet har en højdeforskel på ca. 3cm når man laver nogle kontrolmålinger i de forskellige rum. Jeg havde godt på fornemmelsen at der var noget højdeforskel, men blev alligevel overrasket over at det trods alt var så meget. Junckers foreskriver at gulvet max. må variere 2mm over 1 meters afstand(så vidt jeg husker).

Det virker rimelig overskuelig at få de enkelte sektioner plan, men ved ikke lige hvad jeg gør for at udligne forskellen imellem de enkelte sektion der skal "mødes" ved køkkenalrum med klinker. Gulvet i køkkenet bliver støbt på ny om måske 4-6 uger.

Man kunne selvfølgelig gå "all in" og rette gulvet op til højeste punkt i hele huset. Men det virker som et vildt projekt og ganske omkostnings tungt hvis det gøres med selvniv. spartelmasse. Har ikke regnet på det, men der kunne måske komme til at gå måske 200-300 stk. 20kgs. poser!!! Derudover bliver der ihvertfald 2 steder hvor gulvet så kommer 2-3cm over højden på nogle døre. Godt nok er det terrassedøre der åben ud af, så det kunne måske godt være en løsning. Har også selv overvejet 10, 15, 20 mm gulv flamingoplader til at tage de store spring hvor dette måtte være nødvendigt(der er IKKE gulvvarme under vores trægulv).

Men findes der andre og billigere løsninger? Eller findes der en løsning jeg mon har overset.

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Gulvene skal da vel ikke lægges direkte på beton? 3 cm lyder som noget skal bankes op og rettes. Det har jeg selv gjort med 10 kvm. 



 

Der kommer selvfølgelig noget underlag/dampspærrer imellem beton og trægulv. Men derudover var det planen at gulvet skulle ligges direkte på betongulvet(hvilket ikke er usædvanligt og er helt OK iflg. Junckers).

Kan se at jeg nok mangler at skrive at gulvene i de enkelte rum i gennemsnit "kun" variere 6-8mm. Men når gulvet fra den ene ende af huset til den anden så hælder ganske svagt, ja så er der altså de her ca. 3cm højdeforskel opstår.

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Har du prøvet at flytte krydslaseren til den anden ende af huset, og så måle igen. Altså hvis det er en alm "husmandslaser" kan den have en fejl i den størrelse.


Venlig hilsen
Knud

Min krydslaser er en Blå Bosch(altså professionel) GSC 2-15. Den hører til i den billigere ende af "proff" lasere, så de fåes helt sikkert bedre. Men mener nu også at den burde være bedre end de helt billige. Den er oplyst til at have en tolerance på 0.3mm/m, og kan kompensere for +/- 4graders hældning, og laseren blinker hvis den ikke selv kan falde til ro i water.

Min fremgangsmåde har været at jeg har fundet et "reference punkt" i køkken/alrum. Herfra har jeg kunnet nå de fleste rum således at reference punktet er overført til de andre rum hvor det er markeret på et stykke malertape på eks. vinuder, dører osv. Så er laseren så flyttet til de enkelte rum hvor en mere detaljerede opmåling er foretaget. Laseren sidder på et stativ således at højden på laseren er justeret i højden til at ramme et reference punkt hver gang laseren er flyttet. 

Da huset er fra 1971 tænker jeg måske at det(desværre) ikke er så usædvanligt at gulvets højde kan variere en del.

En billig måde at kontrollere højder er en vandfyldt gennemsigtig plastslange, f.eks. ø 10 mm. Når du holder enderne hen til hinanden (omtrent lodret) vil vandet stå i samme højde i begge slangeender. Du fastgør så den ene slangeende til en stolpe eller væg. Ved så at måle afstanden fra vandspejlet til gulvet har du et referencemål. Så kan du gå rundt i hele huset og kontrollere mål. Dette er ren fysik, og det kan nærmest ikke gøres forkert.


Søren O
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Det skal nok passe det den måler. 

Du skriver at køkken skal støbes om et stykke tid. Er det så ikke bare at banke klaplaget af i rummene og nivellere med gulvspartel til den højde som køkkengulvet støbes til?


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
christiannielsen skrev den 09-08-2018 07:27:31

 Er det så ikke bare at banke klaplaget af i rummene og nivellere med gulvspartel til den højde som køkkengulvet støbes til?


 Jov det var da en mulighed. Det største "problem" med den løsning er prisen. Hvis vi nu antager at der så skal erstattes i gennemsnit 25mm gulv overalt - og der er ca. 120kvm - og der går 1.6kg masse pr 1mm/kvm - så giver det ca. 250 poser a´150kr - altså i underkanten af 40000kr... :o(. Og det tænker jeg må kunne gøres billigere. Derfor overvejer jeg at købe eks. flamingoplader i hhv. 10, 15 og 20mm tykkelse som kan tage "de store spring", og som må anvendes efter behov...

hvis du antager der skal fyldes op med 25 mm i snit og højeste forskel er 30 mm? Så tilføjer du med andre ord 5/6 for at hæve dem til den sidste 1/6. 

Lugter af det måske vil være nemmere at leje en betonsliber og slibe toppene ned?

Du kan enten fjerne eller tilføje materiale. Hvis bjerget ikke vil komme til Muhammed?

Sidder faktisk lige nu og kigger på lejepriser for beton-slibere. Kunne jo godt være at løsningen blev en mellemting hvor toppene blev slebet ned, og det laveste gulv måske kunne nøjes med at blive hævet 10mm via eks. flamingoplader.

PS: Syntes faktisk lejeprisen ser meget rimelig ud for sådan en fætter. 5-600kr. for en model med 420mm skive...Den må da kunne klarer opgaven tænker jeg... 

Det er meget "farlig" at bruge laser og andre nivellerings instrumenter i gamle huse. junckers gulvet er da fuldstændig ligeglad med om der er 3 cm forskel fra den ene ende til den anden ende i huset eller for den sags skyld i et rum. Og i køkkenalrum kan du heller ikke mærke et lille fald  / stigning på gulvet. 

Der skal være mindre end 2 mm / m i dale og pukler. Men om hele huset eller nogle rum skråner er helt uden betydning.

Så jeg ville rette gulve op med retskinne, men "fyre" den krydslaser for det kan ikke bruges til noget. 

Jeg så en yngre murer lægge slidlag med sit fine instrument, men det opgav han da han nærmede sig en dør og kunne forudsige at den ikke kunne åbnes.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også